Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Är det fult med socialdemokrati?

Publicerad 2007-04-03 23:28:34 i Allmänt,

Jag befinner mig ofta i miljöer där människor är politiskt korrekta och man talar om saker på ett respektfullt sätt, oavsett vad det handlar om.

Tills idag.

Nu så här i efter hand kan jag knappt förstå vad som hände idag...

Helt plötsligt skedde det något i rummet och samtalet slog om från något helt annat till att handla om socialdemokratisk kyrkopolitik. På ett helt överrumplande osmakligt sätt. Jag blev alldeles stum av förvåning. Människor med akademisk utbildning, som finns med i kyrkliga sammanhang, på olika nivåer, vältrade sig i en gemensam nedsättande syn på socialdemokratisk kykopolitik. Riktigt ordentligt nedsättande ton, som jag ALDRIG hört dem uttala sig om något över huvud taget tidigare.

Sedan NÄR är det ok att tala nedsättande om en enda sak -socialdemokrati- samtidigt som a l l a andra diskussionsområden behandlas med värdighet och respekt??!?!?

Är det FULT med ett enda partis kyrkopolitik?

Är det fult med socialdemokrati?
Vad har jag hamnat i för sammanhang?

Vad tycker du?

Kommentarer

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-04-04 23:25:19

Hm, det verkar vara "inne" att mobba sossar just nu. Vet ej vad det beror på..

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-04 23:33:46

Madicken: Ja, det verkar så, som att det är ok, liksom. Hetsjakt... Men att så många människor, med olika bakgrund, kollektivt kan förakta något på ett sådant sätt, det trodde jag aldrig... Det handlar ju inte precis om pedofiler, nazister eller liknande...

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-04-04 23:42:15

Det otäcka är att människor kan påverkas så kollektivt.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-04 23:57:17

Madicken: ja. Det skrämmer mig. Det skrämmer mig att det här handlar om annars till synes ödmjuka, kloka människor som alltid pratar respektfullt, oavsett vad det handlar om... Människor som arbetar många olika saker, bl.a utsatta skyddslösa människo....

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-04-05 14:15:07

Var det ngt specifikt i sossarnas kyrkopolitik som var sà fruktansvärt eller var det deras kyrkopolitik i största allmänhet som det var fel pà?

Postat av: Maria

Publicerad 2007-04-10 08:52:23

Hm, trist. Underligt med sådant, men inte ovanligt dessvärre. Vi människor verkar så lätt hamna i ekorrhjul, där alla samtidigt "hatar" något, och alla "älskar" något. Just nu uppenbarligen sossar, och...eh...Let's Dance?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-10 10:37:29

veronica: Ja du, det var så många delar det handlade om att jag faktiskt inte längre minns allt, men huvudfelet verkade vara att socialdemokraterna har en INKLUDERANDE politik, vilket smittat av sig på hur Svenska kyrkan styrs och vilka beslut som tas....
T.ex. så kritiserades (alltså av människor som delvis har tjänst inom k.an, vigningstjänst)idén om Svenska kyrkan som en FOLKKYRKA, för alla.(!!) Som inte ställer krav på medlemmarna osv....
Maria:Ja, det verkar som att vi människor gärna vill följa strömmen... Men... Det är ju bara döda fiskar som följer med strömmen...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela