Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

en för tidig långfredag

Publicerad 2007-04-04 23:27:58 i Allmänt,

image32

Det är inte långfredag än, jag vet, men snart simmar jag ur bild (ska till Avkroken) så jag passar på att följa Jesus till korset redan idag här på nätet.

Vad påsken EGENTLIGEN handlar om och vad vi FIRAR under påsken, på påskdagen, är Jesu UPPSTÅNDELSE, men jag hade ingen lämplig bild på det, så det fick bli en långfredagsbild istället. Som leder till eftertänksamhet och reflektion, tycker jag.

Jag önskar er alla en fin påsk!


På återseende efter påsk.

Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2007-04-05 10:19:59

Vi firar väl egentligen både Jesu död (firar...) och uppståndelse.
Jag hoppas jag ska orka ta mig till Svenska Sjömanskyrkan i Rotterdam i kväll för att fira mässa, jag längtar efter en svensk gudstjänst.
Ha en fin påsk i Avkroken, mne detta läser du väl inte förrän efter du kommer hem igen

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-05 13:16:23

Monica: jo, jag kom över en dator i farten nu... :-)

Jo, du har ju så klart alldeles rätt i att vi även verkligen följer Jesus till döden, men, precis som du antyder så FIRAR vi verkligen uppståndelsen. :-)

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-04-05 13:25:48

Ha en skön påskhelg! )alt. hoppas du haft en skön påskhelg!)

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-04-05 14:09:00

Vi ska försöka komma iväg till en kyrka i Zürich i morgon, tyvärr har skut ingen gudstjänst här i helgen, bara pà söndag men dà har jag (förhoppningsvis) redan landat i Hufvudstaden igen.

Glad pàsk.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-05 17:41:31

Ha det så gott, vi hörs under helgen!!

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-04-07 23:30:47

Den här påsken blir ovanligt välfirad för min del. Jag var gudstjänstvärd i torsdags kväll och fick vara med om ceremonin när alla i kyrkan (vi var bara drygt 10) hjälpte till att klä av altaret och släcka ljusen efteråt. Det var fint.

Sen konsert på långfredagskvällen med intressant predikan om såna detaljer jag inte kände till.

Och så upp i morgon (lite för tidigt i min smak med övning redan 8.45)och sjunga i mässan. Jag gillar den här sortens ritualer.

Men - annandagen tar jag bara en promenad.

Ha det så gott!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-10 10:31:21

Madicken: Tack! :-)
Veronica:Hoppas du hade det fint i Zürich. Får läsa din blogg och se hur det gick...
Eva: jo, vi har ju hörts i helgen...:-)
Bloggblad:Tack! Den predikan hade jag gärna tagit del av. :-) Hoppas det gick bra i helgen. Tänk, jag lyckas missa skärtorsdagsgtj som jag så gärna hade velat vara med på... Nu får jag vänta ett år på nästa tillfälle...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela