Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Skolavslutningar....nu igen...

Publicerad 2007-02-07 21:01:39 i Allmänt,

Detta fann jag på Uppsala Domkyrkoförsamlings hemsida under "Ledarsidan" 070130 :

2007-01-30

Vem äger det svenska finrummet?

En ideologisk debatt har flammat upp på debatt- och insändarsida i vår lokala tidning. Är det rätt att skolor skall hålla sina terminsavslutningar i kyrkans rum och med medverkan av präst? Strider det inte mot religionsfriheten och skolans icke-konfessionella status? Meningarna går i sär och känslorna är heta.

Efter att i söndags dessutom ha lyssnat till Markus Holmbergs sofistikerade och roliga predikan över ämnet beslöt jag att ta kontakt med muslimska invandrarelever som varit med om åtskilliga terminsavslutningar i kyrkan. Hur tänker de?

Ingen av dem jag fick kontakt med hade någonsin uppfattat dessa skolavslutningar som ett problem. Kyrkan verkade uppfattas som svenskarnas ”finrum” och att det är ”schysst” att det rummet är öppet för alla. ”Vi som är invandrare och bor i Stenhagen eller Gottsunda har inte många chanser att lära känna svenskarnas traditioner”, sa Feremez, 20, med bakgrund i turkiska Kurdistan. ”Jag tyckte efter min första skolavslutning att jag fick se åtminstone något av Sverige från insidan. Jag begrep att människorna också här i landet har sina gamla traditioner. Det ser man annars inte mycket av.” Faktum är att många invandrarungdomar och deras föräldrar aldrig varit hemma hos infödda svenskar. En skolavslutning i kyrkan kan mot den bakgrunden framstå som ett positivt undantag från en trist regel.

Hur skulle du reagera om skolstyrelsen förbjöd avslutningar i kyrkan, frågade jag en något äldre Mehmet. ”Fånigt”, ansåg han. ”En och annan skulle tänka att ursvenskarna vill ha det vackra huset enbart för sig själva”. Ännu en röst: ”Ingen försöker få en att byta religion på en skolavslutning. Och vad tror man om oss? Kan vi inte tänka själva. Förresten är kyrkorna det som mest påminner om moskéer och svenskar som tror på Gud de som mest liknar vanliga vettiga muslimer”.

Att kyrkan representerar och hävdar tron på Gud sådan Jesus presenterar honom i sitt ord och genom sitt liv, är en självklarhet. Den tron är den kristna kyrkans grund. Att vi i dess hus kan välkomna människor som vuxit upp i andra andliga traditioner och fira fest med dem är lika självklart. Den öppenheten torde stå i god inre överensstämmelse med Jesus. Den kan därtill vara ett icke oväsentligt bidrag till en kultur där integration är möjlig.

BO NYLUND
kyrkorådsledamot i domkyrkoförsamlingen

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-02-08 19:11:39

I vår stad har det inte varit några problem, en del skolor är ute/i gympasalen - andra är i kyrkor. Men jag tycker inte om när de ber att prästen ska "tona ner" budskapet. Det är klart att h_n inte håller något propagandatal en sån dag, men att kyrkan ska ta avstånd från bön och välsignelse... hm... nästan som att utplåna sig för att utlåna lokalen och stämningen i en kyrka...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-02-08 20:24:36

Bloggblad: jag håller med!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela