Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Hon änglade för mig!

Publicerad 2007-01-07 23:46:06 i Allmänt,

Ja...Vad säger man...? -Världsklass!
Tänk att det skulle gå så HÄR bra efter hur dåligt det har gått tidigare!

Hon såg först lite sammanbiten ut och jag var lite orolig att jag skulle få samma taskiga bemötande som förra veckan... Men jag hade så fel! Så SKÖNT det är att ha fel ibland!!! Den här läkaren konstaterade att min trummhinna gått sönder av sig själv, pga det var så inflammerat i örat. Tyvärr hade det hunnit läka ihop innan all vätska runnit ut... Hon sa att det VERKLIGEN inte var konstigt att jag hade ONT, så som örat såg ut... Det var heller inte konstigt att jag inte blivit bättre...för jag hade fått fel medicin... Hon såg direkt att det var en annan typ av infektion som krävde en annan slags behandling. En smart sak som läkaren gjorde var att hon t.ex  FRÅGADE mig saker. På så vis kunde hon komma fram till hur jag skulle medicineras... -Ett tips till andra (utan att nämna vid namn) människor som har patientkontakt....

Om den första läkaren (som jag var hos i ca 1 minut och 15 sekunder förra veckan) hade frågat mig om jag umgåtts med dagisbarn under julen så hade han (kanske?) kunnat dra den slutsats dagens läkare gjorde: "Aha, det är den här knasiga, listiga, luriga, smärtsamma dagisbakterien som absolut inte dukar under av lite penicillin, som vi alltså måste behandla på ett annat sätt!" Eftersom jag är så svullen i örat och inte hör något så fick jag ett läkemedel som ska verka avsvällande av dagens läkare. Jag frågade efter det förra veckan, når jag hade samma problem med hörseln... Men då var det inte alls aktuellt.


Men det är ju olika det där...hur man gör, alltså...

Säger som Robert Gustafsson som härmade Tony Richardsson: Ja e inte biiitter...!



I alla fall, summan av denna dag: Dagens läkare, en medelålders, körintresserad kvinna, änglade för mig. Hon kom verkligen som en ängel, i rättan tid.

Tack för det!

Nu har jag hopp om livet.

Kommentarer

Postat av: Pallas

Publicerad 2007-01-07 23:53:16

Gratulerar till ett trevligt och proffsigt bemötande. Hoppas att du blir frisk snart med den nya medicinen!

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-01-08 00:29:15

Pallas: TACK!
Ja, om inte av medicinen, så kanske av den lindring själen fick av ängeln...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-08 00:30:09

Pallas igen: Oj! Glömde mitt namn... Det är jag, Blyger, som skriver... ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-08 09:50:32

Ja änglar behövs, när vi känner oss små, har ont, tillvaron är en aning vacklande....då behöver vi dem. Och änglar finns lite varstans och det inger ett hopp för mänskligheten. Ha en bra dag!

Postat av: Banana

Publicerad 2007-01-08 14:39:44

bra att du fick träffa en vettig människa...doktorer...det är ett släkte för sig. Det har jag alltid sagt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-01-08 23:49:21

Skönt att du fått hoppet tillbaka :0)!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-09 01:12:35

Eva: Ja, visst är det så, att det finns änglar lite varstans. Jag undrar om det inte är så att dessa änglar bär på Ljuset och finns där för att påminna oss om det goda, om Ljusets Källa... För ibland känns det lite väl mörkt och dystert och VIPS så dyker det upp en ängel, kanske med Ljuset i ögonen, i en varm hand eller famn, eller kanske i en mjuk röst...?

Banana:Jo, jag vet att det finns människor ute i etern som har diverse erfarenheter... ;-)

Madicken: Välkommen hit! Och ja, det är skönt när det ljusnar, även om jag inte brukar vara den som gräver ner mig i småsaker... Den här gången hade jag dock fått NOG. Det är också skönt när det finns vikarierande hopp omkring en, när man själv pausar från hoppet... :-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-09 20:06:28

När jag gick sjuksöterskeutb. fick vi följa en var sin patient på de avd. vi var. Vi skulle följa en omvårdnasteori i vårt arbete med pat.,vi valde pat och teori själv. Jag valde en omvårdnadsteori av Joyce Travelbee, som handlade mkt om att jag som syrra skulle vara patientens vikarierande hopp. Tänkte faktiskt på detta härom dagen, att jag redan då var inne i det tänk jag är i nu.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-09 20:54:12

Eva:Jag tror man har en viktig roll som vikarierande hopp!

Postat av: Ninni

Publicerad 2007-01-10 21:13:36

Åhh öronvärk..hua va hemskt. Jag hade en rejäl inflammation för ett år sen, fasen jag var halvdöd i flera veckor!
Hoppas du slipper det, skönt att du fick rätt meduícin!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-10 23:33:27

Ninni: Jo, jag hoppas verkligen att jag fick rätt meducin den här gången!!! Nu har jag varit döv på örat i en vecka. Det är så olustigt, på något vis, samtidigt som jag påminner mig om att en av mina nära vänner lever konstant med hörsel på bara ett öra....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela