Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Särbehandling

Publicerad 2007-01-28 10:26:57 i Allmänt,

Min kompis är homosexuell. För ett tag sedan berättade han om de center som finns på olika ställen i Sverige. Center som erbjuder gratis vård. För bögar. Inga andra. På dessa center får min kompis och andra homosexuella män tillgång till gratis samtalskontakt i form av psykologer och kuratorer. De erbjuds gratis hepatitvaccin och gratis HIV-test var sjätte månad. Och gratis kondomer.

Jag skulle tycka att det här var bra...om det gällde alla människor... Men varför bara bögar? Dessa tankar väcks hos mig:

#Jag har jobbat inom vården under ett antal år och därmed utsatts för smittorisk. Den kommun jag arbetat i  har, till skillnad från landstinget, ingen policy om att låta sina anställda få hepatitvaccin, inte ens influensavaccin, trots att det skulle spara kommunen pengar då de skulle slippa sjukskrivningar och vikariekostnader. Inte ens efter att vi stridit för vår sak fick vi subventionerat vaccin.

#Som ungdomar hade vi heterosexuella tillgång till undgomsmottagning tills vi var 20 år. Där fanns möjlighet till samtal och preventivmedelsrådgivning och gratis kondomer för de som behövde. Efter 20 års ålder hänvisades vi till att själva stå för ev kondomkostnader (med allt vad det innebär med pinsamma inköp på bensinstationer, kiosker eller lokala ICA....-Gissa hur motiverande det är!) och att själva stå för kostnader för eventuella kuratorskontakter, om det skulle behövas.

#Jag har tre vänner, heterosexuella kvinnor, som, oberoende av varandra, efterfrågat HIV-test i samband med rutinbesök hos barnmorska. Och blivit nekade. Alla tre blev nekade HIV-test, trots att de själva kände en oro och ville försäkra sig, av omsorg om sig själva och sina partners. De blev nekade. -För testerna är så dyra och så länge de inte haft oskyddat sex utomlands eller med någon från huvudstaden så fanns det ingen anledning, enligt barnmorskan!!! Det är sant. Det låter inte klokt, men det är sant.

De här sakerna får mig att fundera....

Vad ger det för signaler till både de homosexuella männen och till samhället att man särbehandlar människor så här? Ställer man olika krav  på människor beroende på kön och läggning? Jag frågade min homosexuelle kompis vad han hade för tankar kring det här. Hans svar var ungefär att "jo, men de vet väl att vi bögar har så mycket oskyddat sex"..... JAHA! Det svaret befriade mig INTE från fortsatta funderingar! :

Förväntar man sig att bögar inte tar lika stort ansvar för sina handlingar som andra människor?! Har man inte samma krav på omsorg om sig själv och andra? Är inte det att förminska en människa? Att ta ifrån henne den mänskliga rättigheten att själv få ansvara för sina handlingar..?

Vad får man för bild av sig själv om samhället har bilden att man inte räknas som lika pålitlig som andra medborgare?

Postitiv särbehandling... Är den alltid positiv?

Hur tänker DU?

Kommentarer

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-01-28 15:01:48

Alla människor borde få lika rätt till Hepatit-vaccin, men åtminstone de som jobbar där det finns en smittorisk (så som i vården). Själv visste jag inte (trots att jag är flata) att bögar fick gratis vaccsin, gratis HIV-test, kondomer etc. Det är bra, men det är inte bra att inte detta gäller alla oavsett vem man går o lägger sig med.

O sen...varför finns det inga slicklappar att köpa på Statoil, ICA och andra försäljningsställen för kondomer? Det finns tamejfan inte ens på apoteket! Vi flator kan också bära smitta och det är inte så sexigt att säga:" Hörru du pöket, ligg här o var kåt i en kvart till tills jag har gått och klippt sönder en kondom så jag kan smaska bäver säkert".

Allt detta om bögar, flator och andra människors sexliv och privilegier/orättvisor bör diskuteras. Nu!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-28 15:12:23

Tarmluddet: Tack för din kommentar!!!Visst är det så, att smittor finns i alla sorters "relationskonstallationer" och även flator bör lättare få tillgång till skydd!

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-01-28 15:37:49

Mer information, mera lättillgängligt för ALLA sexuella varelser att få skydd samt vaccin för att förebygga sjukdom och allmänt lidande. Vi kan ju slänga in ett "fred på jorden" också när vi är igång även om det inte hör hit kanske. Men förresten, vem vet...kanske de krigstörstande herrarna egentligen är frustrerade och mår dåligt på grund av en elak syfilis eller en besvärslig klamydia och då måste ge sig på någon annan för att få utlopp för det onda som han inte vill delge någon att han har eftersom det skulle vara pinsamt? Kanske fred kommer med fler kondomer till folken?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-28 16:21:40

Tarmluddet: Ja, vem vet... Värt att testa?

Postat av: Karin Långström Vinge

Publicerad 2007-01-29 08:05:26

Jag hörde någonstans att det är bland heterotjejer som hiv ökar mest just nu. Men jag kommer inte ihåg riktigt var jag hörde det, så jag skulle kanske låta det vara osagt.

Självklart borde alla få vaccin och test. Dumheter. Slicklapparna har jag faktiskt inte tänkt på. Där ser man. Jag trodde ändå jag var hyfsat upplyst.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-29 09:04:53

Karin: Tack för din kommentar! Och välkommen hit! Jag tror det är bra att lyfta frågor som dessa, för vi är nog inte ensamma om att inte ha koll på slicklappar och annat...

Postat av: Nettan

Publicerad 2008-12-10 16:36:08

Alla riskgrupper erbjuds gratis hepatit B vaccinering. Det innebär inte bara bögar utan alla män som har sex med män, missbrukare, sjukvårdspersonal och andra som kan tänkas komma i kontakt med smitta. Alla människor har rätt att gratis och anonymt HIV-testa sig. Det är alla vårdcentraler skyldiga att erbjuda även om det kan vara si och så med efterlevnaden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela