Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Jag hörde

Publicerad 2007-03-23 20:45:37 i Allmänt,

Jag hörde någon som motsatte sig uttrycket "hedersmord/hedersvåld". Istället föreslogs uttrycket "skammord/skamvåld".

Jag har grunnat på det här. Nog är det väl ändå skammord/skamvåld det handlar om?
-Skam känner den som mördar, för han anser att kvinnan dragit skam över familjen.
-Skam borde han känna över sin handling, som är fruktansvärd och absolut oacceptabel.
-Skam känner jag, som har del i den värld som inte lyckas stoppa dessa mord och allt detta våld.

Skam på torra land.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-03-23 21:58:30

Jag tycler att skammord/våld är ett bättre uttryck på en vidrig handling. Hedersmord låter i mina öron som något man gjort bra.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-23 22:01:44

Jag håller med.

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-03-23 22:08:57

Just det, jag håller också med. Men när jag hade tonårsflickor från östra Turkiet, tyckte de att det var helt okej att man dödade tjejer som inte var oskuld vid bröllopet. För att hålla familjens heder högt!
Samma tjejer var övertygade om att jag ljög när jag sa att min man inte slår mig. "Ja, men när du har gjort nåt dumt, är det klart att han slår dig!" Helt övertygade var de...
Och där satt jag med mina svenska moral och hedersuppfattning...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-23 22:24:20

Blogblad: OJ! Tänk att vi alla bor på samma jord och ändå i skilda världar!!!!

Postat av: Pallas

Publicerad 2007-03-24 07:48:00

Tycker också att hedersmord har en klang av att mordet på något sätt var hedervärt. Förstår att det som menas är att mordet begås p.g.a. en strävan att behålla familjens heder, men det blir ju fel för ordet ger andra associationer.

Postat av: Gud Innan

Publicerad 2007-03-24 09:07:06

Blyger: Läs inlägget en gång till. På denna blogg kommer jag att skriva om den gömda och glömda kvinnliga gudomen. Vi är på resa och jag hoppas att religionen kommer att ändra sig till det bättre för kvinnornas skulle på jordens rund.

Jag är tealog och har stor kunskap om gudomsbildernas historia. Återkommer om min utbildning i kommande inlägg. Keep i touch!

Postat av: Gud Innan

Publicerad 2007-03-24 09:08:38

Varför ska mannens heder gå genom kvinnans kön? Det har religionerna bestämt. Behändigt och bra - eller hur? Då får männen hoppa jämfota mellan horan och madonnan! Låt fjällen falla för bövelen...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-24 10:39:40

pallas: absolut
gud innan: ska bli spännande att följa. Mannens (eller familjens) heder ska verkligen inte gå genom kvinnans kön. Själv uppfattar jag dock inte religioner som källa till det, snarare människor som försöker gömma sig bakom religioner för sitt maktutövande.

Fjällen behåller jag gärna ;-)

Postat av: Tinnitussan

Publicerad 2007-03-24 14:15:05

Håller med.
Föreningen Glöm aldrig Pela och Fadime gör så mycket för att få upp frågan på agendan.
Hemsida: http://www.pelafadime.se/

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-24 20:08:39

Tinnitussan: Välkommen hit! Tack för länken!

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-03-25 19:58:21

Något jag tycker är intressant är att det "skamvåld" nästan alltid handlar om hur män från icke-svenska kulturer förtrycker "sina" kvinnor. Är det inte lika mycket skamvåld/förtryck när en svensk familj förskjuter en familjemedlem som "kommit ut" eller som inte vill följa i familjens karriärsspår?

Det är så himla lätt att det blir ett "vi mot dom", där "vi" är civiliserade, demokratiska och öppna medans "de" är förvildade och förfallna.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-25 20:17:40

Veronica: Absolut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela