Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Vad tycker du?

Publicerad 2007-03-09 23:00:46 i Allmänt,

Är det en mänsklig rättighet att få lämna blod?
Är det diskriminerande att välja bort potentiella blodgivare som tillhör någon sk. riskgrupp?
Ska man göra undantag för dem som anser sig leva ett liv utan risk  för ev. smittor?
Har man som blodmottagare (alltså i princip varenda människa, eftersom vi alla kan råka ut för sjukdom/olycka) rätt att kräva vilka kriterier och krav som ska ställas på blodgivare?

Om detta ämne går att läsa på t.ex den här sidan.

Berätta, vad tycker du? Hur tänker du?

Kommentarer

Postat av: Pallas

Publicerad 2007-03-10 09:02:24

Jag tycker att man ska välja bort blodgivare från potentiella riskgrupper. Patientens säkerhet måste komma i första rum. Jag är själv registrerad blodgivare och måste följa vissa regler. Om man haft ett riskbeteende sedan förra gången man gav blod så ska man inte ge blod. Om jag själv skulle bli mottage nån gång så vill jag vara så sker som det bara går på att blodet är fritt från smitta.

Postat av: Pallas

Publicerad 2007-03-10 09:03:45

Slarvade när jag skrev. Det ska vara: Om jag själv skulle bli mottagare någon gång så vill jag vara så säker som...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-10 10:40:37

Pallas: Tack för dina tankar! :-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-03-10 17:18:33

Hälso och sjukvårdslagen har sina regler, vilka kan vara förlegade och behöver ses om. Men jag tycker ändå att det bör vara av största vikt vilka som ger blod, det finns ju många riskgrupper, inte bara homosexuella män. För visst förekommer det fortfarande en HIV risk och visst är det många homos. män som har oskyddat sex. Och den risken vill i alla fall inte jag känna om jag får en blodtransfusion. Det handlar inte om fördomar i detta fall, det handlar om vår hälsa. T o m RFSL tycker det ska vara restriktioner.Men man måste kunna motivera sina handlingar, att detta inte handlar om att kränka människovärdesprincipen utan det handlar om att rädda människor från ev sjukdom, att befrämja hälsa är ju ändå sjukvårdens roll.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-10 18:51:27

Eva: tack för dina tankar. Jag tycker att det är viktigt att belysa det du tar upp.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela