Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Studentfirande i kyrkan

Publicerad 2007-05-25 17:32:37 i Allmänt,

Så... Det hamnade på min lott att snickra ihop något som ska likna en andakt vid en gymnasieskolas skolavslutning i en av våra kyrkor...

Och huvudet är TOMT.  Huvudet är redan på en varm, solig plats, i en hängmatta, med vatten kluckandes i närheten...

Vad vill jag ha sagt till dessa ungdomar?
Vad ska de bära med sig som en hälsning på väg ut i vuxenvärlden?
Vad vill de höra?
Vad vill jag säga?
Vad vill jag förmedla om Guds närvaro i deras liv?

Vad säger man till studenter som helst av allt vill att andakten ska ta slut så de får gå ut och fortsätta dagens fest?

Vad skulle jag ha velat höra om jag hade tagit studenten i en kyrka?

Och vad skulle DU vilja höra?

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-05-25 18:30:55

Ja, något som inte är för långt till att börja med. Själva budskapet skulle jag vilja gick ut på att Gud älskar oss/mig och går med oss hela tiden, i allt bra och dåligt, när vi tar emot honom och när vi stöter bort honom, Gud finns alltid där, villkorslöst. Hur det sedan skulle formuleras lämnar jag till bättre skribenter :-)
Hoppas det var till någon hjälp i alla fall.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-05-25 20:10:43

Student i kyrkan!!! Mycket ovanligt. Glädje/fest - närvaro av Gud. Tunga/svåra dagar - närvaro av Gud. Framtid - nu. Avsked - sorg. Många känslor en dag som denna.....

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-25 21:53:19

Veronica: Tack för dina tankar. Jag ska ta med mig dem. Återkom GÄRNA om du får fler tankar!!
Eva: Ja, det är nog lite ovanligt, skulle jag tro... Tack för dina tankar
och olika infallsvinklar. Jag ska spåna vidare... Jag säger som till Veronica; Återkom om du får fler idéer!

Postat av: Eva

Publicerad 2007-05-25 22:05:20

Ja. Du har ju lite tid på dig!!

Postat av: Eva

Publicerad 2007-05-25 22:51:39

Please! Kan du kolla in mitt problem, som jag skriver om på bloggen, och snälla hjälp!!! Kan jag ha det tänkta?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-25 22:56:35

Eva: ja, som TUR är!! Jag surfa in på din sida!

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-05-25 23:36:11

Jag skulle be alla att blunda för att ta med dem just till en sån plats som jag/du nu längtar till. Inleda med: "Följ med till en solig klippa vid havet, känn den varma sommarvinden som andas i ditt öra. Tänk att detta är en kärlekshälsning från din Gud som alltid är med dig..." Du kan brodera ut med dofter och färger från naturen och du kan tex använda "Footprints" liknelsen.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-26 09:36:32

Madicken: Tack för fint tips! Jag ska tänka vidare... :-)

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-05-26 12:40:31

Madickens tips var helmysigt tycker jag. Då är det fritt att tolka själv och alla kan relatera på sitt eget vis, utifrån egna erfarenheter osv...något sådant tror jag blir ganska lättfattligt och "lättsmält" för de små liven...hjärnan är ju så full av hormoner, impulsivitet och fest så det är ju ytters liten del som är reserverad för oss andra som lever i samam verklighet.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-26 23:44:37

Tarmluddet: Tack! Jo, de har nog en hel del tankar och känslor i kroppen den dagen...

Postat av: Aida

Publicerad 2007-05-27 21:05:33

Jag skulle vilja höra om din längtan till hängmattan, med solen plirandes mellan trädgrenar och blad. Jag skulle vilja höra hur man efter intensiva perioder måste lägga sig ner och återhämta sig, lära om andningstekniken till normal tempo och finna längtan till fortsättning.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-27 21:33:59

Aida: Och nu undrar jag: Hur mår Aida?

Postat av: Aida

Publicerad 2007-05-28 18:30:18

Vad jag menar är att studenter brukar ofta känna press och inte lite ofta är det inte inbillat att man inte har råd med andningsrum. Det kan vara bra i ett sådant tillfälle att poängtera vikten av andningsrum och vikten är av återkommande karaktär.
Eller varför inte bara hylla bloggen som explosionsforum..;)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-28 19:57:11

Aida: aha... =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela