Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Helig mark

Publicerad 2007-11-30 18:00:54 i Allmänt,

Helig mark.

Jag fick uppleva helig mark.
Jag fick dela upplevelsen av helig mark med några vänner.
Delad helig mark är stort.

Som att tiden stod stilla.
Den kronologiska tiden stod stilla.
Vi upplevde kairostid.
Vi delade kairostid.

Som en hemlighet.

"Hemligheter kan man inte tala om.
Hemligheter kan man bara dela" skriver
Karin Johannesson i sin bok
"Till alla som tycker att livet är en öken"

Så sant, så sant.

Helig mark kan man inte komma tillbaka till,
man kan inte bjuda in någon i efterhand till
den heliga marken som man redan har upplevt.

Helig mark är där och då.

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-11-30 18:27:31

Jag har känt den känslan - och håller med om att den inte går att förklara. Men tillfället är inte svårt, jag var på besök hos nunnorna som byggt "Hjärtats kloster" vid Omberg, och där kände jag det så tydligt. Inne i huvudet tonade sången "Locus iste" - Detta är platsen som Gud utvalt - att tona fram helt av sig själv.
Visst är det härligt att ha varit i den känslan! (Dagens kyrkobesök gav liksom inte riktigt samma lyckoförnimmelser...)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-11-30 18:29:41

Bloggblad: Åh! Det låter som en underbar upplevelse! -jag menar inte dagens kyrkobesök, allts... ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-11-30 19:58:20

Så fint du har beskrivit detta med helig mark!! Och jag håller med dig, vissa saker går bara inte att förmedla och ska kanske inte heller göras. Om man talar om det kan känslan som man upplever minska. Sen är det också svårt för andra att riktigt förstå. Vissa upplevelser får man bevara som en skatt inom sig själv.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-11-30 23:05:25

Eva: ja, att dela sådana upplevelser ger också en speciell samhörighet...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-11-30 23:08:48

Ja, så sant.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela