Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Dödad av björn

Publicerad 2007-10-12 13:40:45 i Allmänt,

Hos mig växlar det mellan spöregn och snöblandat regn idag.

Stora mängder nederbörd.

Det får mig att tänka på en annan sak. Om denna nederbörd hade behagat komma i somras så hade det kanske inte varit lika torrt i markerna. Det skulle ha gett ett bättre bärår.

Det får mig att tänka på den fruktansvärt tragiska olycka som drabbade Valsjöbyn i måndags, som vi har kunna läsa om i medierna under veckan. Svenska Jägareförbundet skriver så här om händelsen.

Det som hände var att en man och hans sällskapshund blev dödad av en björn mitt inne i byn. Mannen blev släpad av björnen en bit bort, där björnen gömde sitt byte. Så gör björnar. De dödar sina byten och gömmer dem för att komma tillbaka senare för att äta upp dem.

Att en människa blir björndödad är ytterst, ytterst ovanligt. Iband händer det att människor blir anfallna av björnar och av alla dessa fall som jag känner till så har det alltid varit jägare som blivit anfallna av skadeskjutna björnar eller björnar som blivit uppretade av jägarens hund. År 2004 blev en jägare i Sverige dödad av en björn sedan hans hund retat björnen. Innan dess har ingen blivit dödad av en björn i Sverige sedan 1902 och då av en skadeskjuten björn.  Av de fall jag känner till där bärplockare träffat på en björn så har det aldrig lett till en attack. Istället har björn och människa varsamt och försiktigt gått åt skilda håll.

Den här gången var det annorlunda.

Den här björnen var fullständigt utsvulten. Den borde ha varit fet efter en hel sommars ätande inför kommande vinter, men den var mager. Den var förmodligen i desperat behov av mat. I vanliga fall skulle en europeisk brunbjörn aldrig ge sig på en människa, men fruktar den svältdöden så står vem som helst i farozonen.

Det har varit ett otroligt dåligt bärår i år. Brunbjörnens meny består till stora delar av bär. Och ett och annat djur, så som till exempel älgkalvar. Älgstammen har minskat de senaste åren och vi människor har skjutit alldeles för många, anser jag. Jag vet att jag inte står oemotsagd i den frågan, men det är SÅ jag uppfattar det, i alla fall. Om vi skulle låta bli att skjuta ner älgstammen och istället låta naturen själv ta lite större del i reglerandet av bestånden så skulle det nog se lite annorlunda ut i skogarna.

Det är inte så stor risk att man blir attackerad av en björn när man går i skogen. Det som förhöjer risken är om man skadeskjuter en björn, kommer mellan en björnhona och dennes ungar, om man överraskar en björn med dennes byte, om en lösspringande hund har retat björnen eller om man möter en björn som är på väg i eller ur sitt ide.

Tips för skogsturen:

# Håll hunden kopplad!

#Prata, sjung eller för oväsen på annat sätt. Häng till exempel en plåtburk med småsten i på ryggsäcken så det skramlar.

Om man för oväsen ger man björnen en chans att dra sig undan i god tid och undviker att björnen blir överraskad och därmed rädd.

Det är större risk att bli utsatt för våld i en stad än i skogen. Ta det lugnt och njut av naturen!

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-10-13 12:44:13

Vad jag håller med dig i det här!

Några saker kring det här som jag har reflekterat över:

- När björnar tjuvskjuts av människor går det inte att ta reda på vem som är skyldig. När en björn dödar en människa blir en björn utpekad och dödad inom ett dygn.

- Varför är det ok för oss människor att ta på oss vapen och döda djur, men inte för djur att döda oss? Lite "Den som ger sig in i leken..."

Oj vad min pappa (som ju är älgjägare) skulle bli arg om han såg det jag skrivit nu. Vi har slutat att diskutera sånt här för vi blir så upprörda.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-13 14:45:45

Veronica: Ja, jag har också erfarenhet av att, så att säga, tycka annorlunda än de gängse normer som finns inom jägarkåren, bland markägare, köttdjursägare... Det är inte alltid så lätt. Ibland får man välja (och välja bort) sina strider.

Jag tycker det är intressant det du skriver om hur snabbt man lyckas hitta den skyldiga björnen, men aldrig den skyldiga tjuvskytten. Det finns en kultur i tjuvskyttekretsar där det handlar om att tiga och hålla varandra om ryggen. Oavsett vilket djur det handlar om. Jag kan förstå att det är så, för tillhör man en minoritet som känner sig nonchalerad och inte får gehör för den oro och frustration över sin situation som man känner så är det lätt att välja att ta saken i egna händer. Men naturen borde inte vara laglöst land...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela