Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Olika vård vid samma besvär

Publicerad 2007-10-14 16:45:05 i Allmänt,

I Kommunals fackförbundstidning, Kommunalarbetaren, nr 17, 2007 läste jag ett reportage om hur olika män och kvinnor blir behandlade när de söker vård. Tyvärr hittar jag inte just det reportaget på Kommunalarbetarens hemsida.

Något som jag reagerade på var en undersökning som beskrivs i tidningen. I undersökningen fick ett gäng blivande läkare titta på fallbeskrivningar av patienter. I hälften av fallen hette patienten Siw och den andra hälften av patienterna hette Siwert. Det visade sig att läkarstudenterna föreslog olika åtgärder för patienterna beroende på om det var en "Siw" eller en "Siwert":

Män med nackbesvär rekommenderade läkarstudenterna fler labprover.
Kvinnor med samma besvär rekommenderades psykofarmaka.

Män med magbesvär rekommenderades tarmröntgen.
Kvinnor med samma besvär rekommenderades livsstilsrådgivning.

Dessutom står det bland annat i artikeln att kvinnor som opereras för ljumskbråck får fler komplikationer än män. -Operationsmetoden man använder passar bättre för män än kvinnor...

Män och kvinnors kroppar ser olika ut. De reagerar olika på mediciner, visar olika slags symptom vid samma sjukdomar. Ändå är det utifrån männens kroppar som operationsmetoder utvecklas, som mediciner utprövas. Det är männens sjukdomssymptom som är mallen och som ger riktlinjer på hur man upptäcker sjukdomar.

Märkligt.

Mannen som norm.

Och kvinnan som "den andre", den som är annorlunda.

Den som inte är enligt normen.

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-10-14 18:41:17

Visst är det gräsligt!
Jag har läst om den här undersökningarna - men tack och lov har jag inte upplevt någon särbehandling. Kanske för att jag har en kvinnlig läkare?

Men det här går långt ner och djupt in. För att tala om varför man tror att en baby skriker (på bild) vill folk först veta om det är en pojke eller flicka. Flickor skriker för att de är ledsna - och pojkar för att de är arga, nämligen... Riktig jämlikhet - det existerar bara i männens värld, jag tror aldrig jag kommer att få uppleva den. Även om jag har en del att säga till om hemmavid.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-14 19:22:33

Bloggblad: Jag tror att du är någoto på spåren där. Det kanske kan vara lättare för en läkare som är kvinna att uppmärksamma sådana saker, eftersom hon själv förmodligen har egna erfarenheter av det.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-14 20:44:33

ja själv försöker jag (så gott det nu går) att få komma till en kvinnlig läkare. Har turen att ha fått det på min HC. Jag tror det är lättare för en kvinna att förstå en kvinna. Men det handlar ju även om vilken person det är.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-14 21:06:05

Eva: Verkligen! Här, där jag bor, får man ta det som bjuds... och vara tacksam att man ens får komma så långt som in i ett undersökningsrum. -Bara det är en seger...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-14 22:11:23

Ja det är hemskt att det ska vara så. Att man inte får vara sjuk och få värdig vård. Jag har haft det så bra när det gäller sjukvårde, ännu så länge. Fast det fanns en tid då jag mötte många stolpskott och jag blev dåligt bemött. Sen vände det, kanske beroende på flera anledningar, bl a att läkare byttes ut.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-14 22:28:33

Eva: Jag hoppas att det blir bättre här på orten med...

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-10-16 20:21:16

Ja, det är märkligt att det fortfarande är såhär. Mycket forskning visar att kvinnor får sämre vård än män på olika sätt. Jag tror att könsstereotyperna sitter väldigt djupt och många gånger är omedvetna. Vi vill tro att vi tänker jämställt, men gör det egentligen inte ännu. Jag tror inte heller på full jämställdhet under vår livstid, även om det känns sorgligt att behöva säga det.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-16 21:32:17

Jämtlandstösen: Jag håller med. Stereotyperna sitter väldigt djupt.... Jag tror att vi är på god väg, men behöver medvetandegöra oss ännu mer om hur det ser ut för att kunna förändra mer och kunna ställa mer krav.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela