Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Astrid och Gud

Publicerad 2007-09-01 18:01:03 i Allmänt,

Jag har gått och nynnat på en sång och funderat...
Jag önskar verkligen att jag fått möjligheten att träffa Astrid Lindgren
medan hon var i livet.
Jag skulle vilja prata med henne om Gud.
Astrid har skrivit texten till den sång jag har gått och nynnat på.
Vilken förlösande sista vers!





Fattig bonddräng












Jag är fattig bonddräng, men jag lever ändå.
Dagar går och kommer, medan jag knogar på.
Harvar, sår och plöjer, mockar, gräver och bär.
Går bak mina oxar, hojtar, visslar och svär.
 
Jag är fattig bonddräng och jag tuggar mitt snus.
Och när lörda'n kommer, vill jag ta mig ett rus.
Sen, när jag blitt livad vill jag tampas och slåss.
Vila hos en flicka vill jag också, förstås.
 
Sen, så kommer sönda'n och då vill våran präst,
att jag ska i kyrkan, men då sover jag mest.
Prästen kan väl sova hela måndagen men,
för en fattig bonddräng, börjar knoget igen.
 
Så går hela veckan, alla dagar och år.
Jag går med min lie och jag plöjer och sår.
Jag kör mina oxar och jag hässjar mitt hö.
Harvar, gnor och trälar och till sist ska jag dö.
 
Står där, fattig bonddräng invid himmelens port.
Lite rädd och ledsen för de synder jag gjort.
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss.
Herren, Gud i himlen, är väl missnöjd förstås.
 
Men, då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit.
Jag har sett din strävan och ditt eviga slit.
Därför, fattig bonddräng, är du välkommen här.
Därför, fattig bonddräng, skall du vara mig när.
 
Och jag, fattig bonddräng, står så still inför Gud.
Och sen klär han på mig den mest snövita skrud.
Nu du, säger Herren, är ditt arbete slut.
Nu du, fattig bonddräng, nu får du vila ut.
 


Text av: Astrid Lindgren.


























Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-09-01 21:02:55

Och nu kommer jag att gå och gnola på överstämman hela kvällen... :)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-01 21:23:01

Bloggblad: Hihi... Då kan vi tänka på varandra, där vi på varsina håll i landet gnolar på samma sång...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-09-02 00:44:19

Och nu började jag gnola på den, i vilken stämma vet jag dock inte :-)!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-02 09:37:01

Eva: Härifrån mitt håll hörs det som att din stämma passar bra ihop med Blogblad och mig, i alla fall... ;-)

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-09-02 10:53:53

Lovar att inte gnola, jag har en helt egen stämma;-)Lite tyst då, kanske möjligen.. Men jag älskar den här sången. Särskilt när den sjungs av Tommy Körberg, han tolkar den suveränt bra.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-02 13:18:25

Jämtlandstösen: Klart att du ska klämma i!!! -The more the merrier! Ju fler toner, desto fylligare klang... ;-)

Postat av: kantorn

Publicerad 2007-09-02 14:49:48

Vi siktar på en astrid-gudstjänst i november.Många av våra barngrupper kommer vara med och många av Astridssånger kommer sjungas. Jag jobbar tyvärr med en präst som vägrar ha med Fattig bonddräng. Hon tycker den är helt uppåt väggarna rent teologiskt. Suck!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-02 16:31:55

Kantorn: För det första: Välkommen hit! För det andra: Har prästen förklarat vad i sången som känns så illa att det inte funkar i en Astrid-gtj?

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-09-03 09:33:00

Ja, vi präster är ju lite speciella:-) och tänker olika. Men för min del så tycker jag inte att det finns några skäl till tvekan teologiskt inför fattig bonddräng. Tvärtom, sången handlar ju om att vi duger som vi är inför Gud. Även om vi själva kan tveka om det ibland. Det är evangelium, tycker jag.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-03 10:59:52

Jämtlandstösen: Jo, det är ju så jag också tänker, så jag undrar hur Kantorns kollega tänker...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela