Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Pärlor åt svin

Publicerad 2007-09-29 21:55:27 i Allmänt,

Jag spinner vidare på det här med "pärlor till svin" som jag skrev om i förra inlägget.

När kastar man pärlor till svin?

När man talar för döva öron?
När man ger av sin tid till människor som ändå sårar?
När man försöker reda ut garnnystan samtidigt som katten leker i andra änden av nystandet?
När man tillåter energitjuvar i ens liv?
När man strösurfar på nätet utan målmedvetenhet?
När man öser ut vatten ur båten medan det fortfarande regnar?

När man låter livet handla om sådant som inte bidrar till något gott?
När är det onödigt?
När är det slöseri av tid?
Av liv?

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-09-29 22:10:05

Ja det är inte lätt. Men jag tror att man ibland behöver fråga sig själv varför man lägger ner tid på vissa saker. Om det är värt det eller inte. Kanske fråga sig vad är medmänsklighet och vad är att tillintetgöra sig själv, på andras bekostnad?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-30 11:37:09

Eva: Verkligen, ibland är det värt det, ibland inte. Ibland kan man inse i efterhand att man skulle valt annorlunda...

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-09-30 18:33:18

Ja, i backspegeln är det alltid lätt att se hur man skulle ha gjort:-) Jag tror också det är bra att stanna upp ibland och fråga vad man lägger sin tid på.
Sedan ta ett beslut om man vill ändra på något.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-01 02:22:34

Jämtlandstösen: Precis. Ta en paus och backa, zooma ut och se i större perspektiv...

Postat av: aida

Publicerad 2007-10-01 11:44:55

Tack! Du fick mig verkligen att fundera. Jag är så glad att ha en så klok vän som du. Att få följa din väg kommer bli ett vackert nöje. Och än mer tacksam att du fördjupade din fundering efter ditt inlägg om ugglan, jag har lite svårt för mannen ifråga och tyckte din utbrodering verkligen räddade dig..;) Men all heder att man alltid får nya perspektiv när man läser din blogg.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-01 21:46:19

Aida: *rodnar* Tack! Du är själv en källa till glädje!!! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela