Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

pinsam sandlådekonflikt

Publicerad 2007-09-09 18:55:03 i Allmänt,

Kära bloggläsare,
jag är så oerhört utled på denna sandlådekonflikt som rondellhundstjafset har blivit.
Jag begriper inte att ämnet får ta upp så mycket tid och uppmärksamhet i nyhetssammanhang.

Nu har jag tappat tålamodet.
För tusan!
Du militanta muslim: Det finns många olika heliga saker, ord, platser och händelser och de är inte desamma för alla människor. Det som är heligt för mig är inte detsamma som för dig. Det som är heligt för mig är inte nödvändigtvis det som är heligt för till exempel min vän. Det får jag OCH min vän acceptera. Jag är kristen och för mig känns det inte bra att svära, vilket går tillbaka till en text i den bok som för mig är en HELIG skrift -Bibeln (2 Mos. 20:7). Jag får ändå lov att respektera att det inte är heligt för andra och får finna mig i att andra svär. Så är det för oss alla människor, vi får lov att respektera att det finns människor som inte tycker som vi. That´s it. Punkt. Inse! Det är sandlådefasoner att bränna ambassader, flaggor, bilar, dockor! Skämmes!

Du icke-militanta muslim: Om du inte vill att alla icke-muslimer ska tro att alla muslimer springer omkring på gatorna och skriker, eldar flaggor och bränner dockor föreställande t.ex den svenske statsministern om dagarna så gäller det att ta ton och visa en annan sida! Se till att ta plats i media och i samhället och var goda förebilder! Visa vad det är att vara en vanlig, vardaglig "Svensson-muslim"!

Du icke-muslim: Bara för att det ger en sådan otrolig effekt att reta muslimer vad gäller deras profet så är det INTE OKEJ! Det är lågt att gå ner på sandlådenivå!


Jonas Gardell
 har tyckt till i ämnet och har skrivit en kort pjäs...

Kommentarer

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-09-09 20:53:04

Bra skrivet Blyger!

Postat av: Eva

Publicerad 2007-09-09 21:04:12

Jag satt just och tänkte på detta. Känner som du, när jag läser runt lite bland alla som håller på vår tryckfrihetslag.

Postat av: Monica

Publicerad 2007-09-09 21:09:07

Så sant.
Håller med helt!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-09 21:28:19

Luddet, Eva och Monica: Tack för kommentarerna. Kul också att det finns fler som känner lika som mig. :-)

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-09-10 12:23:56

Att provocera bara för provokationens egen skull är så dumt så det finns inte. Religionskritik och diskussion om religion är viktigt och det borde vi ha mer av. Men inte provokation bara för att provocera. Det kommer det bara elände ut av.

Postat av: Dag Selander

Publicerad 2007-09-10 15:02:26

Bra, Blyger! Kort och koncist. Sanningssägandets gåva! //D

Postat av: Eva

Publicerad 2007-09-10 16:14:12

Du skulle bli en bra politiker Blyger! Rak i din kommunikation, inget velande, smutskastande, gå runt ämnet....nej pang på. Jättebra!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-10 23:48:55

Lika som JAG skulle det stå i förra kommentaren

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-10 23:51:13

Jämtlandstösen: Jag håller med, det finns inget konstruktivt i det... bara söndrande...
Dag Selander: Välkommen hit! Och TACK!!! :-)
Eva: Oj! TACK! *rodnar* Tror du att jag skulle passa som politiker? ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela