Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Plymouth

Publicerad 2007-09-24 00:01:01 i Allmänt,

I Nationalencyklopedin på nätet står det om den kristna rörelsen "Plymouthbröderna" att de inte accepterar att äta tillsammans med någon som inte ingår i brödragemenskapen. Enligt reglerna får de heller inte bo i samma hus som "icke-bröder", vilket innebär att de inte kan bo i hyresrätter, till exempel. De får inte ta del i samhällets föreningsliv och heller inte ta del av massmedia.

Om det var Jesus som beskrevs här ovan så skulle jag bli ledsen och besviken.

Den Jesus jag känner till var världstillvänd och den som tog initiativ till nya bekantskaper, lät inte olikheter hindra.
Den Jesus jag känner till uppmanade människor att gå ut i världen och göra folk till järjungar. Hur skulle det kunna gå till om man vänder sig BORT från världen? Hur når man folket då?

Kommentarer

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-09-24 18:15:03

Nej, då når man ju ingen utanför den egna gemenskapen. Men det kanske de inte vill heller, utan är nöjda i sitt liksom. Det är nästan omöjligt att föreställa sig ett sånt liv, tycker jag, att tex inte ta del av massmedia. Det måste bli att leva helt i en egen värld med andra av samma åsikt.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-09-24 19:46:57

Snacka om "en klubb för inbördes beundran"!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-24 20:22:06

Jämtlandstösen och Eva: Själv har jag anammat de saker som Jesus sa då han uppmanade oss att gå ut bland folket t.ex.... Och med Jesus som förebild så förstår jag mig inte på exklusiviteten och det introverta leverne som håller en borta från människorna... Hur ska man då kunna berätta om evangeliet? Jag har inte riktigt förstått vilka delar i Jesu liv de har anammat, de här. Får jag chansen att träffa någon Plymouthbroder någon gång så ska jag fråga.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela