Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

"That´s not hijab!"

Publicerad 2008-04-20 19:21:30 i Allmänt,

Jag tog en promenad idag och blev lite full i skratt...

Jag kom att tänka på ett blogginlägg som jag läst hos Yasmine, som är en muslimsk konvertit (eller revertit som jag fått lära mig att man som muslim betecknar det). Hon skriver om hijab och hur olika muslimer ser på det här med vad beslöjandet handlar om. En del muslimska kvinnor bär inte slöja, en del bär slöja, men bär i övrigt i princip vilka kläder som helst och en del bär slöja som en DEL av beslöjandet som man uppfattar att hijab innebär, där man, förutom att beslöja håret även ser till att täcka öron, hals, armar, ben, mage etc. och bär kläder som inte visar kroppens konturer. Jag undrar vad hon skulle ha tyckt om tolkningen av hijab som någon jag mötte på vägen gjort...

På youtube kan man ta del av en mans tankar kring hijab. Kolla in detta: "That´s not hijab!" (ja, filmen är några minuter, men håll ut till slutet! :-) )

I alla fall... Det som under dagens promenad som fick mig att tänka på Yasmines gamla blogginlägg var mötet med en 25-30-årig kvinna med ett litet barn i vagn. Kvinnan bar slöja. Och riktigt tighta jeans. Och en tight top där ärmarna var uppdragna så hela underarmarna syntes och där den rejäla urrigningen visade mer av hennes bröst än vad den skylde.

Precis som med allt annat så tolkar vi människor saker olika och lägger olika värde i tradition, kultur, historia, förnyelse etc. Jag menar inte att det ena sättet att tolka hijab är mer rätt eller fel än något annat. Jag blev bara så påmind om hur olika vi ser på saker, vi människor...

Här går att läsa lite fler tankar kring hijab: Västerås Moské och Islamguiden.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2008-04-21 15:51:46

Nyss mötte jag en kvinna på Frösöv. som bar en fotsid rock samt slöja. Kom att tänka på detta inlägg då. Jag tycker dessa långa "rockar" samt icke-ansikts-beklädd slöja är så vackert. Utan att lägga in några värderingar eller för- eller emot Hijab så tycker jag klädseln är snygg.

Postat av: aida

Publicerad 2008-04-21 20:24:07

Jaha...det var full i skratt du blev, lät inte så igår? Men jag missuppfattade det kanske. :)

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-21 20:55:39

Eva: Kanske nya modet på din ö? ;-)

Aida: Jasså? Vet inte vad du uppfattade, riktigt... :-S

Postat av: Eva

Publicerad 2008-04-21 21:18:54

Ja varför inte. Du kanske inte känner igen mig om du ser mig någon gång i framtiden :-)

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-21 21:30:48

Eva: Haha! Då får du hojta på mig! Och intebli förnärmad för att jag inte kände igen dig! ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela