Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

"Krav på jämställdhet knäcker många äktenskap" ?!?!?!

Publicerad 2008-01-05 11:31:28 i Allmänt,

I tidningen Dagen läste jag en artikel med rubriken "Krav på jämställdhet knäcker många äktenskap". Det är åtta forskare vid Mittuniversitetet och Umeå universitet som har skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter i detta ämne. Jag undrar var de bedrivit sin forskning, vilka personer de intervjuat eller studerat. Är det nationellt eller lokalt? Forskare som är kopplade till Mittuniversitetet och Umeå universitet befinner sig troligen i Örnsköldsvik med omnejd. Om forskningen (om det ligger vetenskaplig forskning bakom forskarnas debattartikel) utgår ifrån uppfattningar man fått endast på lokalt plan så undrar jag om det verkligen är nationellt gångbart, med tanke på hur olika det ser ut i olika delar av Sverige. Kultur, tradition och religiositet ser olika ut. Örnsköldsvik med omnejd kallas "lilla Jerusalem" och bygden är känd för den stora mängden frikyrkor och det höga medlemsantalet i dessa. Kan detta påverka inställningen till att krav på jämställdhet är orsak till ökningen av separationer och skilsmässor?

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2008-01-05 16:04:12

Det känns som om det finns undetoner av skepsism i ditt inlägg. Denna artikel grundar sig på tio olika forskares, med bas i Umeå, studier kring ämnet "Jämställdhetens pris". Och oavsett om forskningen har bedrivits i den norra regionen av Sverige tycker jag den är väl värd att lyfta fram.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-01-07 12:10:33

Eva: Jag har sökt efter artikeln i DN och inte funnit den och på Dagens hemsida står inget om vilken forskning som ligger bakom, därav min fråga om det var en studie som låg bakom. Att det forskas i norr eller söder, väst eller öst, är heller inget som spelar roll, men när det stod stod att det var åtta forskare vid Mittuniversitetet-Umeå universitet så tänkte jag att det kan handla om Ö-vik, där man har ett samarbete mellan just dessa universietet. Den erfarenhet jag har av egna upplevelser och andras beskrivning av denna bygd är (förutom att människor är väldigt trevliga, öppna, varma och glada -en mycket trevlig bygd!!) att eftersom bygden präglas av sin historia där olika fromheter möts från norr och söder, där ovanligt många frikyrkor finns representerade, där de evangelikala och karismatiska rörelserna färgar bygden och tankarna att kvinnan ska vara underställd mannen är tydligare än jag påträffat någon annanstans så kan jag fundera om detta är något som färgar slutsatserna i artikeln...

Postat av: Eva

Publicerad 2008-01-07 14:00:04

Kolla ÖP i fredags , där står det om denna forskning.

Postat av: milla

Publicerad 2008-01-09 13:07:49

Bort med jämställdheten, eller vad? Herregud...Är det nån stackars gubbe med dålig självkänsla som kommit på idén. Nån som känner sig så svag som han är nu när han inte längre är den starkare endast på grund av att han är man...eller nåt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela