Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

avskaffa iv-programmet?

Publicerad 2008-03-28 18:33:27 i Allmänt,

Det bär mig emot och sitter djupt inne i det blodröda hjärtat som egentligen sitter till vänster att erkänna en sak:

I skolfrågor är jag verkligen benägen att anamma en folkpartistisk hållning.

Nu är det aktuellt igen, angående förslaget om avskaffandet av det individuella programmet på gymnasiet. Problemet är att eleverna inte lärt sig tillräckligt under grundskolan för att kunna klara av studier på nästa nivå, gymnasienivå, och hänvisas därför till det individuella programmet. Men... ansvaret borde väl inte ligga hos gymnasieskolorna att ge tillräckliga förkunskaper för de ordinära gymnasieprogrammen, utan hos grundskolan, som har till uppgift att utbilda och förbereda eleverna för nästa utbildningsfas? För inte är det väl så att man på universiteten eller högskolorna har speciella program för studenter som inte klarat gymnasiet? Nej, gymnasieutbildningarna ska ha gett tillräckliga förkunskaper för nästa utbildningsnivå och har de inte det så får eleverna läsa på komvux, som också är utbildningform på gymnasienivå...

Jag tror att rimliga krav, förväntningar och ramar är av godo i utbildningsvärlden, precis som i övriga livet, i uppfostran, i sociala sammanhang, i yrkeslivet. Jag tror att vi gör våra barn och ungdomar en björntjänst genom att inte vara tydliga med vad som gäller. Ungdomars vilsenhet och oro ökar mer och mer och man talar ofta om att ungdomar inte har tydliga ramar i sina liv, att de inte har något att förhålla sig till. Jag tror det är med barn och ungdomar lite som det är med hundar, att de känner en trygghet och kan vila i en miljö där de vet vilka regler, rutiner och krav som gäller och att de blir oroliga och stressade av motsatsen, alltså frånvaro av ramar och rimliga krav.

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-03-28 19:07:09

Nu biter jag i fingertopparna för att inte skriva vad jag tycker om dagens grundskola som urholkas av en himla massa jippon som tar tid från undervisningen... och som är en del av varför jag hoppat av som klasslärare...
AAAAAJJJ vad jag biter.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-03-28 19:48:59

Bloggblad: Nej, snälla rara Bloggblad, inte bita i fingrarna, berätta istället! :-) Jag är idel öra!

Postat av: Eva

Publicerad 2008-03-28 23:00:40

Men oj! Här var det vitt! Trodde jag hade kommit fel först!

Postat av: aida

Publicerad 2008-03-28 23:45:57

Är du medveten om att din blogg är alldeles, alldeles vit? Extremvit? Vad har hänt med ditt röda hjärta? Har det snöat in?

Men är lösningen verkligen ett tionde läsår? Nog för att de kanske känner sig hemma i sin grundskola, mer trygg, men samtidigt är det ju vid samma skola som de problem som de har med studierna har uppstått..

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-03-29 09:02:06

Eva: Ja, här är det vitt... Omväxling...

Aida: Extremvitt? Bländar det?
Du har en poäng med det är med miljöombyte, men jag tycker fortfarande att ansvaret ska ligga på grundskolenivå och inte gymnasienivå, så som jag jämförde med kumvux, t.ex.... Så även om man inte är kvar på samma skola, med samma lärare, så är det grundskolenivån av utbildningssystemet som får ta ansvar att lära eleverna tillräckligt för att de ska klara nästa utbildningsnivå, tänker jag.

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-03-29 19:15:41

Det är så "farligt" att tycka saker i bloggvärlden, för den som läser med lite enkelspåriga ögon och inte fattar att man ibland måste kategorisa, kan bli jättearg och "påhoppig" om jag antyder att för mycket tid läggs på sånt som: Talangjakt... småstjärnor... cirkus... elevens val (där alla väljer det som är slappast - och de lässvaga väljer bort allt som har med plugg och läsning att göra)

Jag är absolut för att barn läser - men om det tar 2 lektioner med promenad till bibblan för boklån - och de lässvaga ändå inget hittar, för de vill inte och försöker inte och "inget är bra", då är de två lektionerna totalt bortkastade, när de hade kunnat få lite katederundervisning enligt gammal modell.

Och visst är det jättebra med teater och konserter ett par gånger per termin, men det tas garanterat inte från slöjdtimmar och idrott, utan från svenska "för det har vi ju rätt många timmar av".

Jag jobbar på en jättefin liten skola, superbra lärare och ganska små problem överlag. Så det är inte lärarna jag kritiserar, mer tidsandan att det ska in så himla mycket jippon av alla slag, vilket förstås tar tid från den tragglande läs- och skrivundervisningen. Numera hinner de flesta inte alls lära ut skrivstil t.ex. Det var inga problem att hinna med sånt förr... som ett litet exempel på vad som stryks. Musik och religion är två andra ämnen som många gärna tullar på... fick höra häromveckan att en kollega inte alls har musik... det är ju så jobbigt när jag inte spelar...

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-03-29 22:03:18

bloggblad: Ja, jag förstår att det inte är direkt enskilda lärare du reagerar på, utan som du säger: tidsandan. Jag tror det är dags att man i den svenska grundskolan drar åt sig öronen och rannsakar sig, funderar på vad det är som gör att denna lilla nation tidigare stått sig stark internationellt sett vad gäller utblidning och forskning och att det nu förändras åt det negativa hållet...

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-04-01 18:13:55

I dag var det debatt i lärarrummet... om att åtgärder ska sättas in tidigare... Men jag andas inte om vad jag tycker om alla jippon som tar en himla massa tid från undervisningen, för vips blir jag då förvandlad till en stenålders bakåtsträvare... Vilket jag inte är. Men jag är för "måtta" med allt.

Sen blev jag irriterad på nonchalans och slöhet? upptäckte att en av mina invandrarpojkar, 10 år, suttit och bläddrat sig fram 280 sidor i en supertjock Harry P-bok. Man SKA nämligen läsa dom och impa med att man har en tjock bok. Jag läste högt lite grand för honom och frågade om alla svåra ord, på varje rad var det minst 2 ord han inte förstod. När jag förhörde mig om vad boken handlade om, visste han inte ett smack. MEN! Han kunde stoltsera inför de andra med sin tjocka bok. Tror du hans lärare har tid/lust/ork att upptäcka detta vansinniga slöseri med inlärningstid? (De läser bara på lektionstid....) Nej. Rätt gissat.

Dagens upptäckt är inte min första... oräkneliga gånger har jag kommit på mina små knattar med att bara bläddra tomt i dessa tjocka böcker. Timme efter timme.... medan de tänker på annat.
Så i de här fallen är även tyst läsning på lektionstid att räkna som ett jippo - om man inte har koll. Även det i sig trevliga, att gå till bibblan och låna böcker, blir jippo för dem som bara letar och letar och ?tyvärr? inte hittar nåt? bortkastad lektid?

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-01 22:52:34

Bloggblad: Ojoj... Ja, det är verkligen dags för reformation i skolan... Jag förstår att du väljer att ligga lite lågt i lärarrummet... Det finns ju en tendens hos människan att välja att placera folk i olika fack och låta dem få åsiktspaket (som de själva inte står för) på köpet...

Hoppas verkligen på bättring i skolans värld!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela