Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

fem försvarade saker

Publicerad 2008-05-07 23:43:06 i Allmänt,

Jag antar utmaningen från Stora syster i vassen (ja, "stora" och "syster" ska särskrivas i detta fall, har jag lärt mig) och skriver ner mina fem Åsikter/känslor jag har fått försvara mest i mitt liv är, eller som folk inte alls kan förstå:

1. Att jag väldigt ofta tackar nej till alkohol, utan att detta hänvisas till religiösa skäl eller att jag är gravid.

2. Att jag något nitiskt hävdar Människans förmåga till rehabilitering (från alla möjliga slags tussigheter) och att det faktiskt GÅR att göra hållbara förändringar i förhållningssättet till livet.

3. Att jag är heterosexuell. (Man KAN vara relativt normal, se relativt normal ut, vara heterosexuell och singel. Att man är singel betyder inte att man är en flata i en garderob)

4. Att jag är kristen.

5. Att jag tokdiggar musik av Romeo och Julia-kören (Renässansmusik genom "vokaldramatik") och Doktor Kosmos (politisk och humoristisk pop).

Jag skickar vidare denna utmaning till alla som känner sig manade! :-)

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2008-05-10 11:00:53

Skriver svaret här.

Ok, utan inbördes ordning som det så fint heter.

1. Att jag inte vill ha barn. Får ofta höra saker som "Vänta bara tills dina vänner/systrar börjar skaffa barn, då ska du se". De har redan hänt. Har många gånger haft väldigt unga bäbisar som sovit på min mage och även om det varit mysigt har det aldrig börjat rassla till i livmodern för det.

2. Att jag är kristen men det var tuffast under gymnasiet. Mest spännande var det att prata med folk som krävde att jag respekterade att jag respekterade att de var ateister, samtidigt som de ingalunda kunde respektera att jag var (är) kristen.

3. Att jag försöker gå ner i vikt (igen). "Men det behöver väl inte du", "Har du blivit så påverkad av kvinnoidealter". Nej, det har jag inte men jag vill må bra och äta sunt!

4. Att vara politiskt aktiv var inte heller det lättaste. För visst var jag det bara för att sko mig själv...

5. Att bli lärare.

Postat av: Veronica

Publicerad 2008-05-10 11:01:45

Ha ha
Såg nu att jag skrev mindre och mindre för varje svar.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-05-10 12:31:27

Veronica: Kul att du skrev listan! :-)
Ja, nog är det spännande hur människor väljer att lägga sig i andras liv... Ang. barnlöshet: Brukar du få kommentarer som insinuerar att du inte har Sanningen innan du fått barn, att du inte inte har insikt om Den Rätta Meningen Med Livet osv? Det har jag stött på, i alla fall.

You go, girl! Låt ingen ta ifrån dig det som är ditt, det som känns rätt och bra för dig!
:-)

Postat av: Veronica

Publicerad 2008-05-10 15:34:03

Sannerligen, det har jag också fått höra, och att jag skulle få ett myket ensamt liv utan barn. Värst var nog hon som sa åt mig att operera bort livmodern! Av vilken anledning. Visst, jag har sagt sedan jag gick i femman att jag inte vill ha barn men jag vill faktiskt ha möjligheten att ändra mig om det skulle vara så...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela