Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Varg!

Publicerad 2008-05-09 00:52:03 i Allmänt,

Jag har varit på bio ikväll.

Grät massor!
Blev så gripen som jag aldrig blivit tidigare vid biobesök.

Filmen jag såg var Varg.


(bilden lånad härifrån)

Se den!

Denna film lyckades gripa tag i hjärteroten och verkligen belysa en väldigt komlpex problematik som finns på ett stort område i vårt land och jag tror att filmen kan slå ann på många strängar hos människor som känner igen sin egen vardag, sitt eget liv, i de situationer som visas i filmen.

Tårarna började stiga i mina ögon redan när Nejla (Robin Lundberg) satt uppe på fjället och var bedrövad efter att ha funnit många av sina renar vargdödade. Sedan rullade det på, kan man säga.

Klemens (Peter Stormare) kommentar när han satt i rådhuset i Östersund och det talades om att vargen är ett fridlyst djur var slående. Jag kan inte citera honom bokstavligt, men han belyste  något som man fundera kring; Vargarna är fridlysta, men samerna håller det svenska samhället med dess regelverk på att utplåna.

Precis som det mäktiga fjällandskapet berättar om livets storheter utan ord så sätter denna film fingret på så många saker, säger SÅ mycket utan att sätta ord på det.



Jag måste se den igen, kanske lite mer sansad denna gång... :-S

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-05-09 11:37:05

Det är bara för att se den med större behållning som jag just nu lyssnar på hela trilogin igen... Jag väntar ivrigt på att bli klar med del III. Den fanns inte inne som pappersbok, förmodligen har fler tänkt som jag.

Vargskinnet är nog en av mina allra största läsupplevelser någonsin. Tror jag... har ju läst en del genom åren och hittat många guldklimpar.

Postat av: Eva

Publicerad 2008-05-09 19:43:41

Jag har också läst triologin och vet därför inte om jag ska se filmen. Tycker att man ofta blir besviken när man läst en bra bok (i detta fall böcker), gjort sina egna inre bilder och sen ser filmen. Böckerna var mycket bra!

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-05-09 23:08:11

Eva: Du kan lugnt se filmen! Den handlar inte mo böckerna, utan Kersin E har skrivit en utvikning, det är bara Klemens och ev. nån mer (vet ju inte än?) som är med i filmen. Jag såg en dokumentär om KE och hon berättade att hon tackat nej till att filma boken.

Blyger: Har du läst böckerna?

Postat av: Eva

Publicerad 2008-05-09 23:27:50

Svarar Bloggblad: Men SÅ klokt av henne att inte filma boken!

Postat av: Veronica

Publicerad 2008-05-10 10:44:43

Hm, skulle kanske ta och läsa boken (böckerna) i sommar. Verkar som bra läsning det där.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-05-10 12:23:07

Bloggblad: Jag önskar att jag hade läst böckerna, man det har jag inte. Nu gav du mig en mycket god idé, dock! Jag ska ta och LYSSNA på dem, det har jag mer tid till! :-) Är det författaruppläsning?
Eftersom jag inte har läst böckerna så vet jag inte vilka i filmen som är med i boken, men i filmen får man i alla fall möta Klemens, hans bror, svägerska, brorson och mamma, bland andra. Sedan är filmen väldigt autentisk, vilket jag har förstått att KE varit noga med att den ska vara. Den lokala dagstidningen, de lokala nyhetssändningarna (med äkta nyheter, förutom just den nyhet som hör till filmens handling), de lokala renskötande samerna, den lokala personalen på Rådhuset, den lokala bussen osv...

Eva: Det är nog bra om man kan koppla isär bok och film, se dem som två skilda saker, olika slags uttryck. Just i denna film äär det nog inga problem, som Bloggblad skrev om, men jag tänkte i andra bok-filmsammanhang...

Vonkis: Jag tror jag ska lyssna på dem i sommar. :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela