Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Skidåkning och livet

Publicerad 2008-11-01 15:52:09 i Allmänt,

Min älskade vän, Stav-Stina, befinner sig just nu i norraste norr för att öva upp sina lärjungar i skidåkandets konst. Det är underligt hur ett samtal om skidåkning kan övergå till att bli ett samtal med existentiella frågor i skidåkningsmetaforer...

Ibland är livet som en lång uppförsbacke som man måste staka sig uppför. Man måste vara beredd på mjölksyra, vara målfokuserad och höja blicken, se krönet som väntar på toppen av backen.

Ibland är livet kuperat, med en blandning av nedförs- och uppförsbackar om vartannat, blandat med knixar, kurvor och oväntade gupp.

Ibland är livet som en utförsbacke. Det kan gå lätt och smidigt och vinden fladdrar i håret. Samtidigt kan det börja gå för fort, man kan få fartblindhet eller drabbas av svindel. Man kan krascha rakt ut i en snöhög eller -än värre- rakt in i ett träd om man inte hinner med att svänga då spåret byter riktning.

Ibland är livet som ett ganska lugnt skidspår, ganska rakt och förutsägbart. Men har man vallat fel får man ändå bakhalt och måste staka sig fram....

Om man måste staka mycket får man riktigt starka armar och schyssta magmuskler.
Men det förutsätter att man når krönen någon gång ibland, så man får vila och skölja mjölksyran ur systemet.
Annars kroknar man och faller ihop som en skid- och stavhög mitt i backen...

Kommentarer

Postat av: aida

Publicerad 2008-11-01 20:58:17

haha! mycket bra liknelse. Förklarar också varför skidåkning är en sport som man helst ska ha sällskap under utövelse. Finns så mycket som kan hända, skid-och stavhög lät som lite bökigt, då man kan behöva en hjälpande hand helt enkelt.

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-11-01 22:20:57

Bra liknelse, jag märker ju att du bor norrut där det finns snö. Hit kommer den bara tjyngvis och saboterar framkomligheten vart fjärde år... jag hinner knappt ut och bygga en snölykta förrän den har smält. Men jag tänker mig gärna Livet som skidåkning ändå - på den tiden vi hade snövintrar älskade jag att åka skidor.

Postat av: Eva

Publicerad 2008-11-01 22:54:03

Fin liknelse men tyvärr kan jag inte längre utöva skidåkandets ädla konst. Kanske därför jag inte längre har några schyssta magmuskler:-)

Postat av: blyger

Publicerad 2008-11-03 00:06:01

Aida: Du är då teolog ut i fingerspetsarna du! :-)Varsågod och skriv en predikan!



Bloggblad: Ja, det kan vara rätt kul med skidåkning, om det är självpåtaget, så att säga... Men så är det väl med själva livet med, eller hur? ;-)



Eva: Men man kan åka symboliska skidor så länge man lever. :-) Nog kan man träna magmusklerna på annat sätt med? ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela