Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Som en älgko

Publicerad 2008-11-25 10:30:40 i Allmänt,




Samtal en kväll i november.

-Alltså, jag har tänkt på en sak. Du är verkligen som en älgko.
-Ja... Det har du nog rätt i, jag känner mig lite som en älgko. Som gör mig oönskad och obekväm att vara nära, som stöter bort och jagar iväg dig, så du släpper taget, så vår relation kan ta ny form.

Det gör ont att vara fjolårskalv som blir bortstött, som får uppleva den tidigare toleranta, trygga älgkon stampa med frambenen, luta de stora öronen bakåt och skrämma iväg junior när den nya kalvens ankomst börjar närma sig.

Det gör också ont att vara älgko. Det gör ont i hjärtat att (av kärlek) stöta bort junior, att såra fast det är av omsorg, för att kalven ska ta nästa steg i utveckligen att kunna stå på egna ben och bli självständig.

Älgkons och fjolårskalvens vägar skiljs åt så småningom. Minnet av deras närvaro i varandras liv kommer att blekna något, men en älgko och hennes kalv minns alltid varandra i hjärtat och när deras vägar korsas i framtiden är det i glädjens och igenkännandets tecken.

Kommentarer

Postat av: aida

Publicerad 2008-11-25 19:10:53

Jaha, det förstås. Så fick du mig att gråta också. Nog för den här pmsen har tagit udda former, när jag läser dina tankar så är det som kört...igen. Det här var tänkvärt.

Postat av: Eva

Publicerad 2008-11-25 19:53:44

Mycket tänkvärda ord, som sätter igång både tankar och känslor hos mig.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-11-26 23:15:04

Aida: :-)torkar tårar från din kind Ja du, pms kan ta sina knixar... Och så har du ju varit lite mitt uppe i en älgintrig också...



Eva: Mm, ja, det är märkligt vad man kan relatera "naturfenomen" och liknande till våra egna liv...

Postat av: Eva

Publicerad 2008-11-27 00:26:20

Intressant är det i alla fall, allt detta som triggar igång oss.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela