Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Abort och barnmorskeyrket

Publicerad 2008-10-28 09:59:09 i Allmänt,

VIssa saker kan få min blodtryck att stiga.

Det HÄR är en sådan sak.

Alltså, nån måtta får det banne mig vara!!!
Ingår det abortutförande i barnmorskeyrket?!
No shit!?!

Det är inte precis någon överraskning att DET är en del av de arbetsuppgifter som ingår i yrket.
Det funkar så i Sverige.
Man kan göra abort inom svensk sjukvård, så har vi bestämt i det här landet.
Ska du jobba som barnmorska (eller gynekolog) så finns en sak att göra.
DEAL WITH IT!

En kvinna som kommer för att (av olika skäl och livssituation) låta göra en abort i händerna på svensk sjukvård ska inte få abortmotstånd tryckt i ansiktet när de närmar sig sjukhusentrén, när de ligger blottade i gynstolen, när de ligger i fosterställning och plågas av smärtor i sjukhussängen.

Självklart finns det, och MÅSTE finnas, etiska och moraliska diskussioner kring abort och vilken abortpolitik som förs i Sverige. Jag tycker att det finns mycket att göra vad gäller abortprevention och jag anser att tonårsaborternas siffror är skrämmande höga. Arbetssättet för att minska dessa måste ändras, kompletteras, utvecklas...

MEN, som barnmorska måste man HANTERA att abortering av foster är en del av arbetsuppgifterna.
Och är man blivande barnmorska måste man inse vilka arbetsuppgifter som väntar i yrket.

En höjdrädd människa avstår från att bli sotare.
En blodrädd människa blir inte kirurg.
En som inte gillar barn arbetar inte på förskola.
En ateist jobbar inte som diakon.
En vegetarian jobbar inte på slakteri.

Kommentarer

Postat av: Vonkis

Publicerad 2008-10-28 10:11:10

Tänk om jag som lärare skulle ha en samvetsklausul mot föräldrakontakter... Så behändigt mitt yrke skulle vara då...

Postat av: blyger

Publicerad 2008-10-28 11:13:52

Vonkis: Ja, det vore något det! :-)

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-10-28 11:49:12

Konstigt att det fortfarande finns präster som är motståndare till kvinnliga kollegor... där gäller samvetet... det har jag svårt att fatta. Går man in i ett yrke/kall där vissa saker är lagstadgade så vet man ju vad som gäller oavsett hur samvetet mår.

Postat av: Karin Långström Vinge

Publicerad 2008-10-28 12:17:01

Det vore tragiskt om sjukvården skulle behöva dras med samma problematik som kyrkan.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-10-28 12:32:20

Bloggblad: Jag har tänkt samma tankar...

Karin: Ja, nog vore det så alltid! Hujedamig! Med insyn i dessa olika områden kan jag säga att kyrkliga organisationer har m y c k e t att lära av landsting och kommun vad gäller profesionellt arbets- och förhållningssätt, organisatoriska och arbetsmiljömässiga frågor, ledarskap och... ja, en del saker, helt enkelt...



Med det sagt ska jag även säga att varken kommun, landsting eller kyrka är helt perfekta eller usla arbetsplatser eller instanser för människor att möta. Men kyrkliga organisationer ligger en hel del efter på en del punkter... Jag undrar om det kan ha något att göra med hur organisationen är uppbyggd, med folkvalda representanter som arbetsgivare etc. Hur tänker du(och ni andra som läser)?

Postat av: Eva

Publicerad 2008-10-29 10:07:38

Men kommun och landsting har ju även de folkvalda representanter.

Postat av: Karin Långström Vinge

Publicerad 2008-10-29 11:45:57

Nä, jag tror det handlar om att många tycker väldigt olika. För att få någon framgång öht måste vi ge eftergifter till de konservativa.



Men om 20 år är jag säker på att inga präster tillåts diskriminera homosexuella.



Fortsatte på dina tankar på min blogg.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-10-30 20:24:06

Eva: Men...Jag undrar... Vi har delat uppfattning om detta tidigare. Har vi missförstått varandra, eller tänker du på annat sätt idag?



Karin: När jag skrev kommentaren till dig tidigare så var det med en allmän tanke på organisatoriska frågor, professionellt förhållningssätt etc. (där min erfarenhet säger mig av Sv.k har en del att lära). Exempel: De arbetsgivare jag möter i vården är utbildade beteendevetare/personalvetare som (förhoppningsvis) har goda kunskaper i de områden de har att förvalta. I kyrklig kontext möter jag arbetsgivare som består av lekfolk som har uppdraget att vara arbetsgivare som en syssla vid sidan av sina "civila" (och högst varierande) sysselsättningar. Detta kan fungera bra, ok och mindre bra...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela