Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Trött på feghet!

Publicerad 2008-09-01 09:39:20 i Allmänt,

Med anledning av gårdagens dokumentär Jenny, Gud och Tystnaden  skriver jag igen... Dokumentären handlar om en kvinna som läser till präst vid Johannelunds högskola i Uppsala (en skola i den svenskkyrkliga väckerörelsen EFS regi. EFS är en rörelse med 15-17000 medlemmar, till skillnad från Svenska kyrkan som helhet som har ca 7,5 MILJONER medlemmar). Jenny är gift med Linda och detta är inte helt enkelt för Jennys klasskompisar att förhålla sig till och ingen av dem säger uttryckligen att de skulle kunna tänka sig att välsigna en samkönad relation.

Nu har jag sovit på saken och är fortfarande upprörd. Min regel är att sova på saken och se om jag fortfarande tycker samma sak när jag tagit en paus från ämnet innan jag uttalar mig. (Det har räddat mig från att skicka onödigt arga mail genom åren!)

Men nu har jag sovit  på saken och känner i alla fall samma sak, så nu skriver jag om det.

Tänk att jag blir så fruktansvärt TRÖTT på den klassiska EFS-ljusskyggheten, den typiska skugglandsbalansgången som många av dem ägnar sig åt. Jag är så TRÖTT på fegisarna som inte vågar ta ställning, de som cirkulerar i gränslandet och ser sig som svenskkyrkliga, fast lite bättre och lite mer kristna och frikyrkliga, fast lite bättre, lite mindre rigida och svart-vit-tänkande, som inte tar ställning och står upp för det utan stryker omkring som osäkra, orotade, flackande krumelurer som snabbt kryper in och gömmer sig i sina skal om det börjar hetta.

Jag är så TRÖTT på detta!

Hur i hela Hälsingland kan en ung kvinna i dokumentären om och om (som för att övertyga sig själv? för att legitimera sitt ältande?) sitta och upprepa att "homofrågan" (mitt slarviga uttryck) är en såå svår fråga, att det är den svåraste frågan?!?!?

Den svåraste frågan?!?!

I nationell TV får vi veta att människor som genomgått Johannelunds fem år långa teologiska utbildning ser "homo-frågan" som den svåraste nöten att knäcka!!!

HJÄLP!

Vilka teologiska, etiska, filosofiska, mänskliga frågor har då fått stå tillbaka?

Jag blir rent rädd när jag tänker på detta, att människors genuina, innerliga, kärleksfyllda, livslånga, trofasta och monogama relationer är det som högskolestuderande människor stöter och blöter, sliter och tampas med.

Fegisar!

Ta ställning för tusan!

Nej, ni är inte bättre än "vanliga" svenskkyrkliga. Dessa står upp för sin tolkning av Jesu budskap.

Nej, ni är inte bättre än pingstvännerna. Dessa står också upp för sin tolkning av Jesu budskap.

Att bara glida mellan trösklarna, att inte våga stå upp för sin sak, att inte ta ställning står mig UPP I HALSEN!

SKÄMMES!!!

Jesus var ingen fegis, Jesus gick emot konventionerna och bröt mot regler.

Jesus var ingen ljusskygg gränslandsglidare!

Jesus var ingen fegis.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2008-09-01 12:19:07

Amen. Kanonbra reflektion!

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-09-01 15:03:21

Eva: :-)Vi verkar spela på samma planhalva. :-)

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-09-01 16:38:02

Bra skrivet!

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-01 18:49:59

Luddet: Tack! :-)

Postat av: Coopicat

Publicerad 2008-09-01 20:28:41

Hm, du borde nog ha sovit på saken någon natt till...



Hur många är det egentligen som har lust att uttala sig framför kamerorna i en svt-dokumentär, för att sedan få löpa gatlopp för sina försiktiga ställningstaganden?

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-01 20:35:43

Coopicat: Hej och välkommen hit! Ja, du kan ha rätt i det, att jag skulle ha sovit en natt till...



Angående att uttala sig i media så har jag erfarenhet av det och vet att man tar risker när man väljer att ställa upp. Men det är just det du skriver om, det här med "försiktiga ställningstaganden" som retar gallfeber på mig, för jag har genom åren träffat på alldeles för många som är skygga och ryggar undan från att ta ställning och slirar omkring för att slippa obehaget att stå för sina åsikter och värderingar... Den tendensiösa fegheten retar mig, helt enkelt.

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-09-01 22:15:21

Bra rutet!

Jag läste i KT om programmet, att Jenny inte ville tala om sig som homosexuell, utan som människa och präst ... så jag blev förvånad att det var det absolut enda det handlade om i programmet. Så en stor och svår fråga måtte det vara. I KT (som ju bara kyrkfolk läser) stod det också att det är lättare för dem som läser på universiteten eftersom de inte är så konservativa som den här skolan. Håller med om att det hade varit intressant att höra lärarnas syn på saken.



F.ö. tycker jag det var modigt av henne att ställa upp.



p.s. du ser att jag har svårt att hålla tyst trots min övriga bloggtystnad... :)

Postat av: Coopicat

Publicerad 2008-09-01 23:41:19

blyger:

Tackar.

Jo, jag förstår varför du retar dig på fegheten. Vi behöver verkligen lära oss i kyrkan att vara konstruktivt oense. Ärliga och uppriktiga liksom.



Men när det gäller media och den offentliga debatten så tror jag inte det funkar att uttala sig för rakt och skarpt. Allt som sägs vänds och vrids på till olika debattörers/bloggares syften.

Sedan så har nog just debatten i denna frågan förpestats av uttalanden om cancersvulster från ena sidan och nazist- och rasistjämförelser från andra sidan. Debattarenan är liksom bränd och förstörd.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-02 09:01:06

Bloggblad: Ja, det hade varit annorlunda om hon gått på något av universiteten... Men då hade det inte blivit någon dokumentär om just henne...



Kul att du trotsar din bloggtystnad! :-)



Coopicat: Absolut. Men det är inte mediarädslan som tröttar mig, utan den genomgående fegheten att ta ställning som jag skriver om (se ovan) och som jag känner igen från många, många tidigare stunder...

Postat av: Madicken

Publicerad 2008-09-02 15:15:53

Instämmer i Evas Amen!

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-02 16:13:44

Madicken: :-)

Postat av: Vonkis

Publicerad 2008-09-03 08:24:02

Hmmm, vet inte riktigt hur jag ska skriva för att få fram vad jag tycker...



Till att börja med vill jag tydliggöra att det inte handlar om att ha rätt eller fel i den här frågan för mig. Med de sagt/skrivet, att inte ta ställning är att garanterat ge sin röst till det mörka. Den som stillatigande ser på ger sitt ok till det som händer runt omkring oss.



Hmm, ja, har suttit med den här ett tag nu men formuleringen blir inte bättre än så här. Får väl skylla på att jag har sn**r i hjärnan.

Postat av: Vonkis

Publicerad 2008-09-03 08:38:38

Skulle ju skriva en sak till.



I somras såg jag utställningarna Ecce Homo - In hate we trust uppe i Örnsköldsvik. Kan ¨det varmaste rekommendera dem. Nu har väl de flesta redan sett Ecce Homo men håll utkik om inte In hate we trust är på väg till er vart ni nu bor allihop. Annars kan mankanske lobba för den i sin församling, kommunala konsthal o.s.v.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-03 11:08:52

Vonkis: "Att inte ta ställning är att garanterat ge sin röst till det mörka" skriver du. Så sant!!



Tack för tipst!!!

Postat av: Anna-Sara

Publicerad 2008-09-12 11:29:51

För det första så är långt i från alla som läser på Johannelund. Och hon som uttalade sig är det inte! (Helt vanlig Svenskkyrklig)

Jag blir ledsen och arg över dina oerhörda fördomar mot EFSare! Känner du någon överhuvudtaget, det verkar inte så.

Att man tycker att denna fråga är svår är inte konstigt. Det betyder inte att man inte kan ta ställning. Det betyder att det är en fråga som rör upp oerhört mycket känskor och precis som personen säger i programmet: Det blir ofta svårt att skilja på sak och person. DÄRFÖR är det en svår fråga. Och det tycker jag ditt blogginlägg också visar. Det är en fråga det är lätt att bli missförstådd och dömt i oavsett vilken åsikt man har.

Är det så konstigt och ondskefullt att uttrycka?

Jag tycker det är sunt och balanserat

Postat av: Anna-Sara igen :-)

Publicerad 2008-09-12 11:30:52

För det första så är långt ifrån alla som läser på Johannelund EFS:are skulle det vara...

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-16 00:06:19

Hej Anna-Sara och välkommen hit! Tack för din kommentar!



Ett kort svar så här mitt i natten:

Om du bara visste hur många EFS:are jag känner/mött! Om du bara visste hur många jag känner som läst på J-lund (med större eller mindre delar av hälsan i behåll)! Om du bara visste hur många samtal och diskussioner jag delat med dem jag i detta inlägg hade i åtanke då jag skrev. Och Om du bara visste hur många, många, många gånger jag fått uppleva att dessa burit på värderingar och åsikter som ligger lååångt ifrån en svenskkyrklig, luthersk teologisk förståelse, där dessa personer starkt uttryckt detta i olika sammanhang och samtidigt gömt sig i någon skuggig vrå då ljuset har hotat med att falla på dem... Så många gånger som jag fått erfara att åsikter bankats i mitt huvud av personer som senare nekar, då ögon och ljus riktats mot dem...



Jag är trött på det.

Jag är trött på den feghet som dessa personer genom åren har visat mig.



Och jag ställer mig mycket positiv till att bli motbevisad, få andra erfarenheter och uppfattningar. :-)

Postat av: Anna-Sara

Publicerad 2008-09-16 13:25:43

Ja, visst ska man kunna stå för sina åsikter. Men i en så laddad fråga som denna tycks vara förstår jag att man skyggar. Det är så lätt att bli missförstådd. Ett mindre hetsigt tonläge från alla sidor skulle nog underlätta för fler att stå för sin övertygelse.

Nå, jag vet ju inte vem du är eller vilka EFS:are du mött eller johannelundare heller för den delen.

Jag är både fd. johannelundare och EFS:are och känner mig naturligtvis provocerad av dina tidigare mycket generaliserande uttalanden av EFS:are och johannelundare. OCH alla som går på Johannelund är långt ifrån EFS:are så det är verkligen inget likhetstecken däremellan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela