Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Själar av blod

Publicerad 2008-09-21 10:48:29 i Allmänt,

Nanne Grönvall sjunger en låt som heter Själar av blod. Jag kom att tänka på den för en stund sedan i ett samtal. En människa sa, med en sjup suck från hjärtat, några ord som återkommer i mitt huvud.

"Jag förstår inte hur människor kan engagera sig så i små detaljer, lägga så mycket vikt vid små saker, lägga sig i andras liv, stressa upp sig och oroa sig för saker som är marginella och inte det minsta livshotande. Själv har jag inte råd att spilla min tid och slösa min energi på sådana saker, jag behöver all kraft till att få mitt liv att gå ihop, att gå runt."

Samma människa jämförde "navelskådning", detaljfixering, stress över småsaker, fokus riktad på hur andra lever sina liv etc. med allergi;

När kroppen får för lite yttre problem att ta itu med så angriper immunförsvaret den egna kroppen istället. När människor har det bra, har tak över huvudet, mat för dagen, vänner och familj och inget större yttre hot, så tenderar (inte alla, men en del) människor att rikta fokus, oro och bryderier mot "småsaker". Det är som att människan är konstruerad så att den behöver saker att engagera sig i och finns det inte reella probmen att ta itu med så skapar människan problem.

"Hur ser jag ut?"
"Vad ska folk tänka/tycka/säga/tro?"
"Har du hört vad familjen NN gjort?"
"NN sa så här och så här, verkligen en konstig människa..."
"Ser du vad NN har på sig!!!"
"Vad ska folk tycka/tro om jag ser ut/gör/säger så här?"

Jag tror inte att det är så "enkelt" som att människor behöver fler reella problem att ta itu med för att sluta lägga sig i andras sätt att vara och leva. Jag tror att det är flera komponenter som spelar in. Däremot kan jag känna igen jämförelsen med allergi och ibland kan även jag sucka då människor "gnäller" och ömkar sig för småsaker. Ibland kan jag känna att om jag hade de där små bekymren som det jobbigaste i min tillvaro så skulle jag vara glad.

Jag har inte lust, tid, energi, intresse för att bry mig i andras ekonomi, privata relationer, klädval, utseende. Mina ögon är i första hand inte inriktade på att vara kritisk mot varken mig själv eller andra.


SJÄLAR AV BLOD

Text& Musik: Nanne Grönvall


Det finns dom som skulle behöva gråta, som aldrig gråter
Det finns dom som skulle behöva lida, för att lära sig känna sympati
Det finns dom som inte har vett att vårda de vänner som de har
Många av dom som skulle behöva trampa i ensamhet ett tag


Själar Av Blod
Ond liksom god
Feghet och mod
Själar Av Blod


Det finns dom som skulle behöva tiga, som skriker närhelst de vill
Det finns dom som skulle behöva skrika, som lider och tiger still
Och det finns ju dom som tar för givet sin silversked i mun
Många av dom skulle behöva kämpa, åtminstone för en stund


Själar av blod....


Det finns dom som skulle behöva skratta som bara är fulla av gnäll
Det finns dom som alltid klagar på andra, men aldrig rannsakar sig själv
Det finns dom som alltid vänder kappan efter varje vind
Många av dom borde slängas ut i kylan och inte släppas in


Själar av blod
Ond liksom god
Feghet och mod
Själar av blod

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2008-09-21 12:25:17

Människors lidande och inre tomhet kan ge sig uttryck på många olika vis. Kanske detta är ett?

Postat av: aida

Publicerad 2008-09-21 22:04:27

Äh, vad nedrigt min första kommentar försvann i ett "internt fel", vad det nu innebär. Kontentan av min kommentar: jag får känslan av att det mesta handlar om att man tror sig titta på och kommentera andra genom ett pansarglas, som ska omöjliggöra återvändande kritik. Det man oftast missar är att glaset är till största del reflekterande och speglar mer dina egna tillkortakommanden. eller ja...förstår du hur jag menar? Annars kan vi ta en diskussion om det på telefon..;)

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-23 10:46:02

Eva: Så kan det vara. Tyvärr är det inte så uppbyggeligt... :-(



Aida: Typiskt att det försvann! Det är frustrerande! Det var bra beskrivet, med glaset. :-)

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-09-23 21:38:45

Bra skrivet! Det är så onödigt med allt värderande av hur andra - eller man själv ser ut... satt just och tänkte på det i kören i kväll (på förekommen anledning.)

Jag tror att det bottnar mest i att man är osäker på sig själv och genom att ha koll på andra tror man kanske att man håller sig perfekt? Kanske.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-09-23 21:51:25

Bloggblad: Tack! Ja, jag håller med dig! Det är onödigt... Och leder inte till det minsta positivitet eller god energi...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela