Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Påskafton, en mellandag. Fullständigt annorlunda.

Publicerad 2009-04-11 02:01:23 i Allmänt,

Det är märkligt.

Det är underligt.

Det är underbart.

Det är liv.

Det är mitt liv just nu.

Vad som väntar i framtiden vet jag inte, men detta är mitt liv nu.
Min verklighet.

Jag ska fritt återberätta en historia som jag hörde för många år sedan:

Två rabbiner lovade varandra att den av dem som först dog skulle, om det var möjligt, kontakta den andra rabbinen och berätta hur det var i himlen, vad som händer efter döden. Den ena rabbinen dog och mötte vad som väntar efter döden. Han lyckades kommunicera med den kvarlevande rabbinen och sa: "Det går att beskriva detta med två ord. Fullständigt annorlunda."

Så är min påsk.

Fullständigt annorlunda.

Skärtorsdag firade jag i lugn och ro med cykeltur i strålande solsken, knastrande grus, knoppar i träden, kvittrande fåglar, påhälsande fina små påskkärringar, fika med älskade små och stora människor, middag och förtroliga samtal med vänner och promenad i den svala natten. Lugn och stillhet. Trygghet och tillåtande tillvaro. Villkorslös kärlek.

Långfredagen tillbringade jag bland annat med långfredagens meditativa, lugna, allvarsamma och -i mitt tycke- sköna gudstjänst. Jag cyklade i det vackra och soliga vädret och andades in våren. Promenerade i solen med två stora hundar och den tidigare omnämnda kloka unga mannen och tillbringade kvällen med en underbar familj, mina fina vänner, i små och stora storlekar, med två och fyra ben. En lugn och mysig kväll, med gott umgänge, värme och regnbågens alla färger. Vi delade livet tillsammans. Livet.

Påskafton kommer att gå i gemenskapens tecken. En livsbejakande, energitankande heldag med en mycket god vän. Och som avslutning firar vi påsknattsmässa tillsammans med många kloka, inspirerande vänner, bröder och systrar i kyrkan. Ser fram emot det!

Påskdagen och Annandag påsk kommer att präglas av arbete, underbara promenader med min älskade vän, fika med vänner och gudstjänster med kloka vänner, kunniga teologer, bröder och systrar.

Fullständigt annorlunda.

I gångna tider har min påsk sett ut som sådan:

Skärtorsdag -stressig förberedelsedag, kära återseenden med familj och släkt.

Långfredag -cirkus. Skräckblandad förtjusning, glada återseenden, tradition, nostalgi, heldag i naturen och stökig avslutning på kvällen med stor middag och överförfriskade gäster.

Påskafton -åter en heldag utomhus, i sol, snö eller regn. Trötta och eventuellt glada efter fler återseenden, traditionsenligt fiske och grillning med släkt äts ännu en middag i stort sällskap. Återseendets och familjekänslans glädje samtidigt som frustration och irritation över människors sociala inkompetens blandas i en förvirrande kompott...

Påskdagen -snölek med barn och hundar. Familjemiddag med ett mindre gäng än tidigare under helgen. Bara de närmaste. Föräldrar, barn med respektive, barnbarn. Tre generationer brukar det vara. Det hade kunnat vara fyra generationer från och med detta år. Så blev det inte. Och jag är inte alls där i år. Det senaste året innebar "de närmaste" 27 personer.

Annandag påsk -Uppbrottens dag. Uppsamlingens dag. Sammanfattningens dag. Separationer och återvändande till vardagssammanhang. Förskola. skola, arbete, pensionärsvardag. Tystnad. Vila och tomhet. Vemod och lättnad.

Fullständigt annorlunda.

Var sak har sin tid.

En tid har varit.

En annan tid är nu.

Hur det blir sen vet vi inget om.

Livet.

Fullständigt annorlunda.

Kommentarer

Postat av: Eva Grelsson

Publicerad 2009-04-11 09:51:47

Ja du Blyger, tiderna förändras. Och allt lägger vi i våra hjärtan, både de goda och de mindre goda minnena. Och vi formas utifrån det vi upplever. Det känns alltid ovant att bryta de gamla traditionerna med dess minnen. Ovant, men tänk så bra det kan bli! Njut av de upplevelser och möten du har just nu, just i detta nu. För som du säger,hur det blir sen vet ingen. Och vist är det underbart att känna det nya som är som en smekande vind mot kinden? Men önskan om en fortsatt fin helg! Påskkram till dig från mig!

Postat av: blyger

Publicerad 2009-04-12 20:16:32

Eva: Ja, nog är det så, alltid. Annorlunda behöver inte vara fel eller rätt, bra eller dåligt. Bara annorlunda. Kanske kan det kännas många känslor i detta "annorlunda"? Önskar även dig en fortsatt fin helg! Kram, B

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela