Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Askonsdag

Publicerad 2009-02-25 22:16:48 i Allmänt,


foto: Gareth Hughes



Dagens bön

Kärlekens Gud,
som märkt oss med korsets tecken,
hjälp oss att i Kristi efterföljd
bejda, försaka och leva
så att tro och handling förenas.
I Jesu namn.
Amen.


Jakobsbrevet 2:14-17

Vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger. "Gå i frid, håll er varma och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.


Matteusevangeliet 6:16-18

Jesus sade: "När ni fastar, se då inte dystra ut som hycklarna, som vanställer sig sitt utseende för att människorna skall se att de fastar. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. Mej, när du fastar, smörj in ditt hår och tvätta ditt ansikte, så att inte människorna ser att du fastar, utan bara din fader i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig.



Idag är det Askonsdagen och många människor har burit ett kors av aska i sin panna. Askan kom från de brända kvistarna från förra årets Palmsöndag. Var du kanske en av dem som firade gudstjänst denna dag?

"Kom ihåg att du är dödlig. Kristus är uppståndelsen och livet" kanske du fick viskat till dig av han eller hon som tecknade korset i din panna idag. Innan du tog emot nattvarden. Först en påminnelse om att vi är stoft och sedan en påminnelse om Livet.

Askonsdagen inleder den 40 dagar långa fastetiden. Det finns olika traditioner och hållningar kring fastans utformning och jag tror att det finns många som fastar på ett eller annat sätt utan att en enda kotte vet om det, för de väljer att inte diskutera det med någon, utan tar med sin fader i det fördolda.

Oavsett hur eller vad man väljer att göra med denna fastetid så är den gemensamma nämnaren att det hela handlar om att avstå till någon annans fördel. Det handlar inte om att göra en "grej" av fastan, att något att göra sig spännande eller intressant med. Det handlar heller inte om att passa på att gå på diet och "tappa några kilon", eller liknande. Nej, den gemensamma nämnaren för all fasta handlar om att försaka för att nästan ska få det bättre. Avstår jag från att köpa en chokladkaka så är inte just DET fastehandlingen, utan att jag väljer att försaka chokladkakan till förmån för t.ex. Svenska kyrkans internationella arbetes insamling till katastrofdrabbade områden i världen, där människor saknar både chokladkakor, tak över huvudet och rent vatten. Det handlar om att backa från sina egna behov för att ge utrymme för medmänniskan.



Detta är en länk till Svenska kyrkans fastekampanj. Var med och samla in pengar till arbetet med rent vatten till världens barn!

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2009-02-26 13:13:30

Nej det handlar inte om att göra sig intressant för andra. Jag tycker det handlar om att reflektera över sig själv. För att kunna älska andra måste jag älska mig själv. Och det är där jag anser att fastan tar sin grund. En test av mig själv och mina behov, göra mig av med mina "avgudar" vilket i förlängningen ger nytta till andra. En bortgallring av det som hindrar mig att uppnå och göra det goda.



Jag tycker att Biskop Esbjörn Hagberg beskriver fastan så bra:



"Fasta är att avstå.

Det är ett sätt att pröva hur viktigt något är i våra liv eller hur beroende jag är av vad jag gör, äger, äter eller använder min tid till. I fastan kan jag ställa diagnos på det sätt jag lever. Bland livets många val, väljer jag det viktigaste bland allt viktigt?

Det tillhör människan att ha behov. Det handlar om allt från mat, dryck, arbete och bostad, till att älska och vara älskad, gemenskap, mening och trygghet. Så är vi skapande. Det är gott.

Ibland kanske de självklara och nödvändiga behoven däremot förvandlas till begär. Jag har behov men begäret har mig, styr mig. Det är då mycket måste ha mer och längtan aldrig blir stillad. Det finns uppenbarligen få områden i livet där begäret inte kan förvandla oss till missbrukare.

I fastan kan vi pröva oss själva. Vad händer när jag exempelvis avstår viss mat eller dryck, bryter vissa inrotande vanor, väljer bort tv-program eller delar av informationsflödet?

Vilka svar finner jag när jag ställer följande frågor till mig själv: Vad vill jag bevara i mitt liv? Vad vill jag utveckla eller helt förändra? Vad vill jag, en dag när jag ser tillbaka på mitt liv kunna, säga om mig själv och det liv jag levt?"





Postat av: Bloggblad

Publicerad 2009-02-26 19:44:28

Förra året var det första gången jag var med om att få ett kors av aska i pannan. Det kändes bra. Men jag visste inte var askan kom ifrån.



Sedan ett år tillbaka avstår jag från en massa saker.... men nog kunde jag avstå från lite till, kanske.

Postat av: Svenska Kyrkan

Publicerad 2009-03-03 16:59:25

Hej Blyger



Vad roligt att du väljer att länka till Fastekampanjen. Vi vill gärna bidra med vårt strå till stacken och visa på hur man hittar till kampanjsidan: http://svenskakyrkan.se/vatten



Mvh

Carl Johan Magnusson, Svenska Kyrkan

Postat av: blyger

Publicerad 2009-03-16 15:41:47

Eva, Bloggblad och Svenska kyrkan: Lite sent kommenterat av mig. Vill i a f säga att jag läst era kommentarer...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela