Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Misshandel av travhästar

Publicerad 2009-02-17 16:54:15 i Allmänt,


Foto: Lars Jakobsson/Kanal75

Hästen har uppspärrade ögon, blottade ögonvitor. Munnen är blodig. Hästens hjärta slår förmodligen hårt och bakdelen ömmar nog en del efter piskan. Anders Darenius, banveterinär på Mantorpstravet, visade upp denna bild som exempel på den oaksamhet som finns gentemot travhästar då han medverkade i TV4. Travtränaren Tomas Johansson kommenterar:

"- Han fokuserar på fel saker. På hästar som har lungblödningar, magsår och skador i munnarna på hästarna."

Min erfarenhet säger mig att det pågår en hel del (för mig) fullständigt oetiska saker i travvärlden och många hästar får utstå lidande som aldrig skulle vara accepterat i andra sammanhang. Men i travsporten får det fortgå.... Det handlar ju om så mycket pengar...

Om lungblödningar, magsår och skador i munnarna på hästarna inte är tillräckliga skador för att det ska vara ok för en veterinär att reagera så signalerar det, tycker jag, att något är väldigt skevt och galet i branschen.

Vansinne!


Läs artikel om detta här.

Kommentarer

Postat av: Vonkis

Publicerad 2009-02-18 20:01:38

Vilken urbota dum kommentar, som att säga att en läkare bara fokuserar på onödiga saker som andnöd, svimningsattacker och synbortfall...

Postat av: blyger

Publicerad 2009-02-19 13:44:18

Vonkis: Jag håller med dig!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela