Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Martin Luther är mannen hela dan!

Publicerad 2009-01-06 20:40:56 i Allmänt,

"Luther på axeln"

"Lutherska arvet"

"Vad skulle Luther säga om detta?"


Å vad jag är trött på dessa ord. Å vad jag är trött på att Martin Luthers namn används slentrianmässigt i sammanhang där det inte alls stämmer överens med Luthers egna lära. Å vad jag är trött på att människor slänger sig med uttryck som dessa utan att egentligen ha någon aning om vad de med dessa uttryck säger.

Jag föreslår läsning i ämnet "Luther" som bot mot detta.
Till exempel  Luther som utmaning: om frihet och ansvar (red. Elisabeth Gerle), Luther själv: hjärtats och glädjens teolog av Birgit Stolt och Martin Luther, Människohjärtat och Bibeln av Birgit Stolt (Verbum 1994) är några böcker jag gärna rekommenderar.

Martin Luther får GÄRNA sitta på min axel! Jag bär honom med GLÄDJE!

Martin Luther har jag att tacka för den

FRIHET

ANSVAR

MYNDIGHET

och

FRIMODIGHET

som jag känner.

Med Luther på axeln vandrar jag glad, stolt och fri genom livet!





 

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2009-01-06 21:42:54

Oj då! Jag som brukar säga att jag har mamma på ena axeln och Luther på den andra... Fast jag har inget emot någon av dem mer än kanske ett uttalande från var och en av dem: Den som inte arbetar ska inte heller äta - samt Ora et labora. Jag som älskar att lata mig och att roa mig...

Postat av: Eva

Publicerad 2009-01-07 09:00:18

Ja visst har många (jag har varit en av dem) en skev bild av Luther. Nu tror jag inte det är så enkelt att ändra på denna bild, den finns så djupt inom många. Jag tror nämligen inte att det är så många som läser böcker om mannen i fråga, det är kanske enklare att ha någon att skylla på än att bilda sig en egen uppfattning utifrån kunskap.

Postat av: Blyger

Publicerad 2009-01-07 20:12:28

Bloggblad: Tror nog Luther gillade att roa sig med, så du är i gott sällskap! :-) Läs gärna lite Luther så får du lära känna honom lite mer.:-)



Eva: Så kan det nog vara.... Typiskt...

Postat av: Cecilia N

Publicerad 2009-01-09 18:48:21

Jag gillar också Luther.

Tänk va, om inte så många år får vi fira 500-årsjubileet av reformationen. Då kanske det finns möjlighet att upplysa mänskligheten.

Postat av: Blyger

Publicerad 2009-01-10 12:46:49

Cecilia N: Hej och välkommen hit! :-) Ja tänk, snart ska vi fira stort, med klackarna i taket! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela