Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Möte på stan

Publicerad 2010-02-24 23:59:09 i Allmänt,

"I need a miracle! I need an angel!"

Han tittade mig i ögonen, han höjde blicken och såg upp mot himlen.

Mannen är i 40-årsåldern. Kanske äldre. Svårt att bedöma.
Han har åkt till Sverige för att studera vid ett universitet.
Han kommer från Etiopien.
Och har för lite kläder för svensk vinter.

Idag hade han och en grupp studenter gjort studiebesök på orter där jag bor.
Meningen är att han ska påbörja forskning här i närheten.
Om han klarar studierna han sysslar med just nu.
När jag mötte honom hade han ljusa fläckar på kinderna.
Det var salt. Spår efter torkade tårar. Mitt i kylan.
Den arme kraken hade missat tåget tillbaka till studieorten.
Alla medstudenter hade åkt och lämnat honom kvar,
för han hade inte hunnit till perrongen i tid.

Han var förtvivlad.
Han minns förutsättningarna för att få fortsätta plugga:
Han måste ta alla högskolepoäng.
Annars får han inte vara kvar i Sverige,
kan inte ta sin examen.
Om han inte kom tillbaka till studieorten idag
skulle han missa en stora tentamen.
Han grät.
Han trodde att det betydde slutet på studierna för hans del

Jag brukar inte ha kontanter med mig till vardags.
Idag hade jag med mig ganska mycket pengar i fickan.

Nu finns det inga pengar i min ficka.

Förhoppningsvis finns sitter en man i en varm tågvagn, på väg mot sin studieort, laddad för examinationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela