Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Nattvardstanke

Publicerad 2008-04-07 15:17:31 i Allmänt,

Dags att beta av de ämnen jag har skrivit att jag ska ta upp...

Jag börjar med det översta på listan, mina tankar om nattvardsfirande.

Alltså,
Till att börja med vill jag göra tydligt att jag känner en vördnad för nattvardsfirande och har själv ett behov av att fira nattvard regelbundet. Jag rör mig i sammanhang med människor från olika traditioner (romersk-katoliker, ortodoxer, kopter, missionare, pingstvänner, EFK-are, trosrörelseanhängare), där mässan är av olika stor vikt i gudstjänstlivet och där man har lite olika syn på nattvarden, så jag är medveten om spännvidden av olika förhållningssätt som råder.

Min syn på mässan är att detta heliga sakrament ska vara tillgängligt för Människan, alltså ALLA människor, för ALLA människor som säger ja till Guds kallelse. Därför får vi människor inte så i vägen och hindra andra från att nå Gud genom detta sakrament.

Det finns något som hindrar många människor från att möta Gud i nattvardens gemenskap och dessa människor längtar, önskar och hoppas i det tysta att de en dag ska kunna ta emot Gud i bröd och vin. I denna längtan finns en önskan om att andra nattvardsfirare en dag ska bereda plats runt altarringen, att andra ska ta ett kliv åt sidan och inte hindra mötet med Gud...

Detta "något" som jag skriver om syftar på den ohygieniska hanteringen av nattvardsgåvorna. Det finns flera saker jag vill peka på.

Att DRICKA ur bägaren istället för att DOPPA brödet däri bidrar till smittspridning av diverse virus.
Att DOPPA brödet i bägaren och samtidigt doppa ner fingrarna i vinet bidrar också till smittspridning.
Som mest smittspridande av förkylningsvirus är man INNAN man själv vet att man börjar bli förkyld och man smittar även när förkylningen brutit ut.

Förra veckan firade jag mässa i en kyrka där det satt en människa snett framför mig som hostade och snöt sig om och om igen under gudstjänsten och det sista hon gjorde innan hon gick fram till nattvarden var att... snyta sig igen...

Och hon DRACK ur bägaren.

Runt nattvardsbordet, till vänster om denna människa och näst på tur att ta emot gåvorna stod till exempel

-en cancersjuk människa som behandlas med cytostatika och därmed även har ett mycket, mycket nedsatt immunförsvar

-en människa som nyss blivit frisk från två veckors influensa och därmed har sänkt immunförsvar

-en människa som just ätit klart sin antibiotikabehandling efter en långdragen lunginflammation och har även hon sänkt immunförsvar

-en människa som bär på HIV och i och med detta har nedsatt immunförsvar

-en människa som behandlas med cytostatika på grund av en inflammatorisk sjukdom och har, som den cancersjuka människan, en nedsättning av immunförsvaret

-en människa som lider av posttraumatisk stress, har sömnstörningar och därmed har sänkt immunförsvar på grund av att kroppen är sliten av sömnbrist och stress

-en ensamstående förälder som hålls vaken om nätterna av ett antal barn som vaknar i omgångar och därför har nedsatt immunförsvar av samma orsak som ovanstående person

-en människa som efter en olycka mist sin mjälte och har nedsatt immunförsvar på grund av detta

Det syns inte utanpå att man har nedsatt immunförsvar.
Det syns inte utanpå att man har en inre längtan efter Gudsmötet i nattvarden.
Det syns inte utanpå vilka kval och inre slitningar som pågår inom en människa
som väger konsekvenserna de olika besluten ger om det är värt att bli helt utslagen och väldigt sjuk,
eller om det inte är värt att bli så sjuk och istället fortsätta att bära på den smärtsamma längtan
efter mässan.

Det syns inte utanpå,
men människor som väljer att sitta kvar i bänken vid tiden för nattvard vid en gudstjänst
KAN sitta där därför att de avstår att ta emot Gud i bröd och vin på grund av att andra människors hantering av nattvarden står i vägen. Det syns heller inte under gudstjänsten vilka av mässfirarna som kommer att bli sjuka på grund av smitta från andra mässfirare.

Vi människor får inte stå i vägen för andras möte med Gud.

Jag har en alldeles särskild punkt till alla nattvardsutdelare:
Hälsar du på alla människor innan gudstjänsten är det på sin plats med en grundlig handtvätt innan gudstjänstens början. Tänk på att varje oblat du tar i annars även har blivit tummade på av ALLA andra gudstjänstfirare.... :-S




(Och nej, jag är inte en militant hygiensjuksköterska)

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-04-07 16:56:39

Ler igenkännande... för visst har jag tänkt på det hygieniska också, och vet att jag hört om kyrkor som har små små engångsbägare där alla får sin egen - men hur det fungerar praktiskt vet jag inte.

En gång fick jag hålla kalken och mitt i den högtidliga känslan, tänkte jag på hur många som doppade fingrarna... och att det kanske inte alltid är mer hygieniskt med dopp som jag trott.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-07 17:51:48

Bloggblad: Haha! Ska man tänka i kedjeväg som man gär när man ska medvetandegöra sig om smittvägar inom vården så kan man ju då tänka lite så här: Vad varje människa plockat med sig för krumelurer hemifrån vet man inte, eller hur många handtag, nycklar, stoppknappar på buss, snorpapper, handtag på varukorgar/varuvagnar som händerna passerat på väg till kyrkan... Men väl i kyrkan tar händerna i kollektpengar (som många, många andra händer tagit på tidigare) och sedan kanske man även tar i hand och hälsar bänkgrannarna "Guds frid" innan det är dags att doppa dessa fingrar i bägaren... :-S

Postat av: Karin Långström Vinge

Publicerad 2008-04-08 20:15:41

Själv brukar jag torka av händerna på en våtservett innan utdelandet.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-08 21:14:43

Karin: Cred! :D

Postat av: Eva

Publicerad 2008-04-09 12:50:23

Mycket tankeväckande detta. Kanske inte alla som tänker så här, men som borde.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-09 13:54:59

Eva: Mmm. Jag vill väcka en medvetenhet om problematiken. Det är något att fundera över, tycker jag. :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela