Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Vem bestämmer?

Publicerad 2009-03-29 20:06:49 i Allmänt,

Vem är du att ta det beslutet? undrade han.
Vem är du att ta dig friheter att definiera mig? frågade han med vitnande knogar och blank blick.
Vem är du att bestämma vem som ska veta vad om mig? undrade han med sammanbitna käkar och en kroppshållning som vittnade om en besvikelse som nådde djupt in i hjärtat.

Jag håller med honom.

Jag känner igen mig.

Vem, förutom jag själv, har rätt att definiera mig? Vem jag är, vad som präglar mig, vad som är min framtid och min längtan? 

Och vem har rätt att ta beslut om vem som ska veta vad om mig? De flesta människor jag möter visar respekt för individens integritet och rätt till sin egen historia, men sen finns det några som inte gör det... Som går andras ärenden, så att säga...

Jag känner igen mig. Känner igen mig i besvikelsen som skär och värker djupt i hjärtat. Jag känner igen mig i den blanka blicken och de vitnande knogarna. Jag känner igen mig i de sammanbitna käkarna som gör allt för att stoppa skriket från att komma ut, som hindrar alla de ord och hulkningar som så väl skulle behöva komma ut i luften, i ljuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela