Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Ansiktsboken

Publicerad 2007-10-20 01:35:47 i Allmänt,

Ansiktsboken har glatt mig ikväll.

Det är alltså Facebook jag talar om....
Jag har lite delade känslor för Facebook. Tycker att det är ett bra sätt att kunna ha kontakt med vänner som bor långt borta, man kan se fotografier och följa med i varandras liv på ett smidigt sätt. Samtidigt verkar det finnas lite hets i vissa (yngre?) kretsar där det verkar pågå någon slags tävling om vem som har flest vänner. Människor som jag vet knappt ens vill prata med varandra, som inte känner varandra, utan känner TILL varandra addar ändå varann. det förstår jag mig inte på. Någon av mina vänner har över 450 friends på Facebook. Hon känner många av dem, men det är inte alls så att hon har kontakt, eller skaffar sig kontakt via facebook med dem. De bara finns där på varandras sidor, som en siffra. Ett pinnhål till att trampa på i jakten efter toppen, efter vinsten i tävlingen.
Det är inte så jag vill att min Facebook-sida ska användas. Jag känner att jag på något sätt vill att de jag addar som friends (skulle jag verkligen presentera dem som "vänner" i verkliga livet, förresten?) ska vara sådana som jag har kontakt med, inte som pinnhål att klättra på. Jag struntar i om någon har tre  eller femtiotre vänner. Jag ser det inte som en tävling.

För ungefär 20 år sedan lärde jag känna en människa som fastnade i mitt hjärta. Vi har inte setts sedan dess och jag har alltid undrat vad livet har bjudit henne. Vi har inte haft något naturligt tillfälle att återknyta kontakten, men ikväll fann vi varandra på Facebook. Vilken glädje! Så många år som vi försöker komma ikapp, vill delge varandra om, uppdatera och så vidare. Det var verkligen ett glatt och gott återseende. Tack vare Facebook.

Kommentarer

Postat av: Jeez

Publicerad 2007-10-20 07:22:04

Visst kan det vara en tävling. Men jag tänker också att det finns en kulturell skillnad. Det är ju vanligt i USA, att man använder bekantas bekanta, eller det faktum att man träffats en gång i nåt visst sammanhang och det är alls inte dumt. Det handlar ju inte om ett negativt och ensidigt utnyttjande utan om ett positivt givande och tagande!

Roligt att du snubblat på din vän igen! Jag har hittat och hittats av flera sådana själv och det ÄR verkligen härligt att återknyta kontakten.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-20 10:22:38

Men, har du tid att sitta med sånt??!!

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-10-21 19:27:39

Det är nog med Facebook som mycket annat att man får ta vara på det man tycker är bra som du gör med att hitta gamla vänner. Det är lite trist att det för en del har blivit en tävling om att ha flest vänner. Jag vet att det är ett tryck för många yngre idag att ha många vänner och därmed få status i andras ögon. För en del äldre också faktiskt. Medan det ju självklart inte är antalet vänner som är det viktiga utan kvaliten i relationen. Sedan vill man ju inte bli addad som vän på någons Facebook bara för att bli en väg till att den som addat ska få ökad status heller genom att få fler vänner.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-22 23:07:46

Where are you babe? Har du fastnat med näsan i ansiktsboken?!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-23 19:22:20

Jeez: Ja, av dem som man förlorat kontakten med och vill återknyta till, så är det himla bra! :-)

Jämtlandstösen: Så sant, så sant!!! Är du möjligtvis ute i Fb-världen?

Eva: Jag har inte fastnat i ansiktsboken, men jag har haft lite andra uppgifter att ordna med...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-23 19:38:51

jo jag har ju förstått det.

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-10-24 19:53:59

Nej, facebookvärlden har jag inte besökt än, har fullt upp med bloggandet än så länge:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela