Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Att revidera berättelsen

Publicerad 2008-05-06 20:44:42 i Allmänt,

En av de norska klokheterna jag tillbringar dagarna med, Marit Mikvolmyre, nämnde en sak för ett tag sedan som jag kom att tänka på idag och diskuterade med vännen Mona-Lisa.

Marit Mikvolmyre talade om behovet av att skriva om berättelsen och historien om sig själv, att vi människor hela tiden måste revidera berättelsen om oss själva. Om och om igen, så snart något nytt händer i våra liv. Då förändras historien om oss...

När jag pratade med Mona-Lisa om detta så tänkte jag mig denna revidering som att man får ett nytt raster att tolka sitt liv genom, eller som en ny hinna på glasögonen som ger ytterligare en nyans, dimension, perspektiv på det man ser på, både det man ser framför sig idag, det man ser tillbaka på och det man kommer att möta i framtiden. Allt förändras, omstruktureras och ses på med andra perspektiv eftersom vi aldrig kan göra oss av med de erfarenheter vi får genom livet. Vi kan inte lägga ifrån oss de raster vi får av livet, vi kan inte plocka av oss de nya hinnorna som ger fler och nya perspektiv.

Revidering, omstrukturering, nyorientering.

Ibland kan det kanske kännas som att man behöver en nyorienteringsfas när man själv inte riktigt hunnit med att ta in de nya erfarenheterna och vad de gör med en och ibland kan det vara så att omgivningen inte har möjlighet att ta del av samma glasögonhinnor som man bär själv. Då kan man inte heller mötas på samma självklara sätt som om man bar samma glasögondimensioner.

Mona-Lisa sa det så bra: "Vi själva reviderar berättelsen om oss själva vartefter vi lever och sedan, när vi reser tillbaka till de sammanhang vi funnits i tidigare, så känner vi inte igen berättelsen om oss själva som andra tillskriver oss, för den har inte reviderats och de känner inte heller igen oss, eftersom berättelsen om oss förändrats, fått fler dimensioner och nyanser."

Alldeles precis idag har jag förstått att min berättelse tar en annan riktning än jag tidigare tänkt mig. Det som känns lite omtumlande är att berättelsen får den enda riktning som jag uttryckligen har tagit avstånd ifrån tidigare...

Berättelsen om mig och bilden av mig själv revideras ideligen och just idag insåg jag att den nyaste upplagan har ett överraskningsmoment!

Jag är i nyorienteringsfas.

:-)

Kommentarer

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-05-06 22:44:56

Klokt skrivet.... =)

Postat av: Eva

Publicerad 2008-05-06 23:12:58

Och att kunna integrera det gamla med det nya - det är en konst. Och kräver en stor portion ödmjukhet.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-05-07 20:51:40

Luddet, Eva: :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela