Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Förändra eller sluta klaga

Publicerad 2009-05-19 22:25:31 i Allmänt,

En av mina närmsta vänner, Målar-Lisa, är en klok människa.
Hon ser nyktert på tillvaron:

"Människor måste förstå att alla har val att göra. Det pratas om att det finns så mycket att välja mellan och att det stressar, för man vill försöka med flera av de möjliga valen. Men människorna måste förstå att man måste göra val. Välja och därmed även välja bort. Man kan inte ha allt. Och väljer man inte så har man även då gjort ett val."

Idag pratade vi om en situation som återkommande finns i mitt vardagsliv.
Målar-Lisa sa:

"Antingen så förändrar du situationen, eller så slutar du att klaga."

Hon har så rätt i det. Vi tänker ofta lika på den punkten, Målar-Lisa och jag. Men den här gången är jag den som på alla sätt och vis försöker förändra och ger mig själv mandat att gnissla tänder efter vägen. Samtidigt ringer Målar-Lisas ord i huvudet, orden som egentligen är min grundhållning. "Förändra situationen eller sluta klaga."

Kommentarer

Postat av: Eva Grelsson

Publicerad 2009-05-23 22:58:03

Men vad innefattar "att klaga"? Ibland behöver man få säga vad man känner.När blir det klagan?

Postat av: Blyger

Publicerad 2009-05-25 11:44:01

Jag vet inte riktigt... Kanske när man återkommer till något man redan har tagit upp som problem och ändå inte har förändrat, utan fortsätter att gnälla om. Fortsätter att låta det skava utan att förändra sitt förhållningssätt, relation, situation eller vad det kan vara som behövs för den aktuella situationen...

Postat av: Eva

Publicerad 2009-05-25 20:45:04

"Afton och morgon och middag vill jag utgjuta mitt bekymmer och klaga och Han skall höra min röst." Psalt. 55:18

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela