Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Larveriet är genomskådat!

Publicerad 2010-02-20 13:38:51 i Allmänt,

Är det något jag tycker är larvigt så är det trams.

Tramset att brodera ut. Tramset att försköna och förändra situationer och historier (som jag själv varit med i och därför vet hur det "egentligen var", ja jag vet att det inte finns en objektiv sanning, men den subjektiva kan omöjligt vara SÅ långt borta från de upplevelser vi andra i sammanhanget bär med oss...). Tramset att ägna sig åt att försöka framstå som något annat än vad man själv är. Som "fake it ´til you make it".

Och så detta:

Tramset kring den 40 dagar långa fastetiden som pågår i kristna sammanhang innan påsken.

Fasta och håll käften.

Eller skit i att fasta om det känns bättre.

I kristna sammanhang anses det av förklarliga skäl (Matt 6:16-18) vara väldigt opassande att deklarera vad man försakar under denna fastetid. Det är ju en del av fastetanken, att det är en sak som bara angår Gud och den enskilda människan. Därför blev jag så full i skratt när jag imorse blev road av detta:

En i Sverige väletablerad person i stort kristet sammanhang skrev på facebook på (passande nog) Askonsdagen att h*n ska ta en paus från facebook ett tag och därför finns på sin arbetsmailadress om någon vill ha kontakt. Detta är alltså ett sätt att skylta med att man så att säga "facebookfastar" utan att uttrycka det explicit. Det ses därför som lite, lite bättre än om h*n hade deklarerat sin fasta rakt ut.

Men! H*n är genomskådad! Haha! :-)

Imorse kikade jag in på facebook vid 7-tiden och var inloggad i ganska många minuter och döm om min förvåning när jag såg den fastande personen inloggad under hela tiden som jag själv surfade runt! H*n svarade inte på ett enda av de inlägg som gjorts på hans/hennes sida sedan h*n skrivit ovan nämnda status.

Larveri!

:D

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2010-02-20 16:58:57

Jag tycker detta "kotteri" förekommer lite då och då inom kyrkliga sammanhang. Någon slags tävlan om vem som är bäst på att tro. Nu kan jag inte tala för någon annan än mig själv men jag tycker det handlar om en inre utveckling. Nog basunerade jag ut min fastaföresatser förr i tiden. Ganska omedvetet gick jag in i fastan. Tror det handlade om att jag behövde bekräftelse. Att jag "dög" som kristen när jag påtalade mina förehavanden. Numer behöver jag inte denna bekräftelse på samma sätt som då. Därför behöver jag inte heller berätta allt för det Gud vet, det behöver jag inte berätta för andra.

Postat av: blyger

Publicerad 2010-02-20 19:28:04

Jag tror det är i sammanhang och miljöer där människor är osäkra /har svag självkänsla som det tenderar utvecklas till att bli "tävlan om vem som är bäst på att tro" som du skriver. Det passar inte hemma i kristen miljö, tycker jag. Inte i någon miljö alls, faktiskt. Kanske finns det i större utsträckning i sammanhang där det är viktigt med yttre attribut? I min kontext är det inte så vanligt alls, men händer det så är det klart att folk hajjar till, liksom. För det är främmande, på något vis.

Postat av: blyger

Publicerad 2010-02-20 19:28:15

Jag tror det är i sammanhang och miljöer där människor är osäkra /har svag självkänsla som det tenderar utvecklas till att bli "tävlan om vem som är bäst på att tro" som du skriver. Det passar inte hemma i kristen miljö, tycker jag. Inte i någon miljö alls, faktiskt. Kanske finns det i större utsträckning i sammanhang där det är viktigt med yttre attribut? I min kontext är det inte så vanligt alls, men händer det så är det klart att folk hajjar till, liksom. För det är främmande, på något vis.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela