Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Fysiken

Publicerad 2006-12-19 09:01:57 i Allmänt,

"Det är viktigt att hålla igång fysiken" sa en god vän till mig, med glimten i ögat, för några dagar sedan. Det håller jag med om. Men vilken fysik? Gäller det kunskaperna i det naturorienterade skolämnet "fysik" så har jag nog en del att arbeta på, men gäller det kroppens fysik...ja, då har jag i alla fall en god början, känns det som.... Jag har fortfarande träningsvärk efter helgens övningar. :-)

"Att hålla igång fysiken" kanske kan innefatta själens fysik med. Då tänker jag att det kan handla om att man inte ska luta sig tillbaka och stagnera, utan hålla igång tankeverksamheten och kontakten med hjärtat och själen. Att hålla igång själens fysik. Undrar om det är något man kunde få på recept? Så som det blivit populärt att göra inom primärvården, att ge motion på recept till människor som ligger i riskzonen att få sk välfärdssjukdomar... Tänk om man skulle få själslig motion på recept... Skulle det då vara en form av själavård?

Ett annat uttryck är "att hålla sig i form". Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det uttrycket. En tonårstjej jag känner blev upprörd i ett samtal vi hade tidigare. Det handlade om dagens skönhetsideal och medias inverkan på unga människor. Den här tjejen var så arg och besviken på de ungdoms- och hälsotidningar som hon ser i handeln. "I vartenda tidningsställ ser man rubriker som handlar om tips för hur man ska bli si och så, hur man ska göra om sig och inte vara sig själv längre, som att man inte kan vara som man är och överallt står det uppmaningar om hur man ska göra för att "komma i form". I VILKEN J*LA FORM!?!?!?!?!?!?!" sa hon upprört. Ja, i vilken form ska vi komma? Är målet att alla ska se ut att vara stöpta i samma form? Är det vad vi ska sträva efter?

Ever heard of   "enhet i mångfald"?

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2006-12-19 19:51:06

Ja att hålla igång fysiken, hålla sig i form....kan jag inte skryta med. Men rent själsligt, jodå, det kan jag, ibland för mycket. Och jag håller fullständigt med den unga tjejen, vaddå hålla sig i form? Vilken form? Den är individuell tycker jag. OK att säcka ihop i soffan och skita i allt, det tror jag inte på men att göra det som känns bra för en själv, det tror jag på. Och du verkar ha hittat din fysik!!!!

Postat av: Blyger

Publicerad 2006-12-19 20:14:12

Eva:Haha! Jo, det har jag väl... på olika vis... och mer kan det ju bli ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2006-12-19 21:36:52

Ja alldeles säkert, verkar det som! Men ta dig nu ett välbehövligt lov! Det kan du behöva, några dagar i alla fall.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela