Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Jag lever

Publicerad 2007-04-18 08:36:11 i Allmänt,

image27
Jag lever och har hälsan. Orsaken till min frånvaro på bloggen är att jag haft väldigt mycket att göra ett tag nu... Det har jag fortfarande, men nu har jag i alla falll tagit mig tid att säga hej här... Det har hänt en del sedan sist;

Vi har fått en ny biskop i Svenska kyrkan.
Jag har upptäckt att mängden folkilskna tanter som arbetar inom kyrkan är fler än jag befarat.
Min sjuårige kompis är lite kär i mig, söööta Blyger. (Men hur görhåller man sig till en don juan i den åldern?)
Våren har kommit på riktigt och dofterna från de knoppande träden påminner om himmelriket!
En migränattack strl L har hälsat på.

Bland annat.

På återseende. :-)

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-18 11:23:57

Sjuårig Don Juan, vem kan det månne vara? Och migränattacker måste tas på allvar! Efter denna dag, med allt vad den har på agendan, kan du ta ett par timmar ute i naturen? Bara du och dina tankar? Vi behöver alla stilla oss ibland, låta upplevelser landa. Varma tankar till dig!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-18 20:24:05

Eva: Tack! Tack för allt denna dag! Min migrän är över, dagens vedermödor är avklarade (förutom städning av hushållet) och jag har tankat kraft under några härliga promenader bland maskrosor, blommande äppel- och körsbärsträd. Som att vandra i körsbärsdalen. Underbart!

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-18 23:04:46

Låter underbart! Kan knappast bli bättre för att tanka kraft.

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-04-18 23:06:16

Folkilskna tanter!!! ;-)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-18 23:35:02

Eva: det var verkligen härliga promenader!
Madicken: Känner du igen fenomenet? Med de folkilskna typerna, menar jag...

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-04-19 21:37:25

Visst blir det lite knepigt med så unga don Juans (juanre?). Vill helst bara krama om dem men det känns ju lite fel samtidigt som de är så jämarns söta :-)

fast mest av allt är jag nyfiken på att höra om de däringa folkilskna tanterna. Vad har de nu haft för sig?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-20 00:40:49

Veronica: Jo, de är ju så söta de små liven, men hur förhåller man sig? Får ju ändå lov att ta känslorna på allvar (och denne unge man var verkligen allvarlig med sina känslor!) så de inte uppfattar fel signaler...

Jo, folkilskna tanter har jag stött på många gånger i mina dagar, men att träffa dem i så koncentrerat format som jag gjorde nu, nyligen, var lite väl magstarkt, för de blev liksom inte tillräckligt uppblandade med positiva människor...
Min teori om dessa folkilskna typer är att de har ett behov av eget territorium där de kan chefa och ha kontroll, de vill TYCKA saker, men inte offentligt, utan muttrar i det fördolda, håller masken när auktoriteter finns i närheten och hugger när de får tillfälle, då i det fördolda. De föraktar människor som inte är som DE vill att alla ska vara och det visar de genom talande blickar och kroppsspråk, syrliga kommentarer etc. Förändringar ser de som hot istället för som förbättringar. Många åsikter i teologiska frågor, men helt utan belägg och jag tycker mig se att det ofta är läror som strider emot vad vi som lutheraner står för ( och då finns alltså dessa omnämnda typer inom just den svenska evangelisk-lutherska kyrkan...)
Ofta är det ungdomar eller "överheter" som får stå pall för dessa bitska typer.

Jag ogillar starkt att våra församlingar i olika sammanhang representeras av folkilskna typer. De skrämmer bort nytillkomna medlemmar och ger människor bilden av kyrkan som konservativ och fördömande, vilket jag inte tycker om. Människor blir exkluderade.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-20 05:17:51

Och att komma ny i en församling, som frivillig, då har man ingenting att sätta emot. Det blir hugg direkt. Ja du vet ju mina erfarenheter!!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-20 10:00:19

Eva: Jo...

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-04-20 18:34:17

Fy vale. De borde få sig några pass med forumteater de där surtanterna!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-20 21:25:52

Veronica: Kanske något du skulle kunna ombesörja? Passen, alltså? :-)

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-08-19 22:13:17

Jag måste känna efter om jag är en sån folkilsken tant... jo, grannen med lysande flaggstångsknoppen tycker nog det... och dyslektikern som är informationsansvarig i församlingen tycker nog det...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela