Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Varför rädd?

Publicerad 2007-04-28 17:30:40 i Allmänt,

Jag fortsätter på mitt tema och funderar kring varför de militanta ateisterna (observera att jag INTE har något emot ateister som sådana, bara de som är just MILITANTA och aggressiva!) är så rädda för religioner...

Själv är jag kristen.
Och humanist.
Och förespråkar religiös mångfald i motsats till de militanta ateisternas önskan om religiös "nollfald" (mitt ord).

Jag är alltså bekännande kristen och dementerar härmed att en religiös människa automatiskt ogillar andra religioner. För jag har inte problem med människor med annan religiös uppfattning.

Om en hindu tillönskar mig välsignelse i någon hinuisk guds namn så värmer det mitt hjärta och jag känner den omsorg och kärlek som är källan till den människans önskan om välgång för mig.

När jag möter en muslim eller jude känner jag gemenskapen vi delar i den abrahamitiska gudens namn. -Vi har band som abrahamitiska kusiner. Våra gemensamma band till Gud.

När jag träffar en indian så möts vi i vördnaden för naturen och omsorg om den skapelse vi har att förvalta på bästa sätt. Vi delar synen på att finna det gudomliga, den gudomliga kraften, i skog och mark, på berg och i vatten.

Som sagt, jag är kristen och hemma i min bokhylla står Koranen och Bibeln sida vid sida.

Jag har min tro. Jag är trygg i min tro och har inget behov av hetsjakt på andra religioners anhängare.

Varför vara rädd? Varken Koranen eller samisk trolltrumma bits. Vill jag inte läsa Bhagavad Gita eller använda indiandrömfångare så är det upp till mig och jag gör valet. Ingen tvingar mig till varken det ena eller det andra. Men ingen ska hindra mig från det heller.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-28 17:58:57

Jag funderar på om vi har lättare att acceptera andra religioner än de samfund som finns inom vår egen relgion? Ibland kan jag uppleva en del motsättningar mellan Sv. kyrkan och de frireligiösa samfunden. Kanske svårare att tackla det?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-28 18:33:29

Eva: Kan det vara så att det finns en förväntan att man inom den egna religionen ska ha samma syn på olika saker, medan man i mötet med människor med annan religiös hemvist redan på förhand är medveten om att man ser olika på saker och kan utgå ifrån det när man möts?

Samtidigt kan mötet inom samma religion, men från olika fromhetstraditioner, se olika ut beroende på vilka förkunskaper man har om varandras samfund... Sedan beror det kanske på vad man vill med mötet... Om tanken är att kunna mötas i samtal, samarbete så blir det säkert lättare om man förstår varandras utgångspunkter och bakgrunder och respekterar detta utan att försöka "omvända" den andra personen...

Kanske kan det bli problem då man förväntar sig att andra ska tycka som man själv gör och försöker påverka dem istället för att acceptera dem och deras tro...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-28 20:40:07

Ja men, som vi kan uppleva ibland, när människor försöker blint slå in sitt sätt att se på tron, det kan skapa en frustration hos oss alla, eller hur?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-28 21:22:09

Eva: precis, det är ju det liksom kraschar, både i relationen och inuti, i ens själ och hjärta.

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-04-29 18:04:43

Intressant - jag har just hört en föreläsning i ämnet. Efter kyrkkaffet idag, av Elisabeth Sandlund. Hon pratade om att kristendomen blivit ett hot för många när den blivit starkare... jag ska just skriva ett reportage om hennes föreläsning till vårt församlingsblad.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-29 18:44:43

Bloggblad: Spännande! SKulle gärna läsa reportaget... :-)

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-04-29 18:54:07

De enda jag brukar möta "motstånd" från, eller vad jag nu ska kalla det för, är väldigt väldigt frireligiösa människor som tycker att jagär för liberal och så från ateister. Faktiskt är det bara just ateister som idiotförklarar mig för att jag tror på Gud. Lite lustigt det där. De (ateisterna) säger ofatst att jag ska respektera dem för att de inte tror men kan inte respektera mig för att jag tror...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-04-29 19:01:28

Bloggblad: Nu fick jag svar på min fråga på min blogg, vad E sandlund pratade om idag! Jag skulle också vilja läsa ditt reportage.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-04-29 19:21:38

Veronica: Jo, jag känner igen mig!! Det är underligt hur olika man kan se på saker...

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-04-30 19:18:45

Visst kan du få det! Det är klart - fast jag ska finslipa lite på det, sen får du skicka din mailadress till [email protected] så får du det. Tänkte lägga ut det på bloggen - men jag vet inte...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-01 17:31:45

Bloggblad: TACK!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela