Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Djur i bur...

Publicerad 2007-08-27 01:24:25 i Allmänt,

I helgen har jag gjort något som egentligen går emot mina principer.
Jag har betalat pengar för att titta på djur som lever i fångenskap.
Eller rättare sagt; jag tackade ja till erbjudandet om att (gratis) följa med som följeslagare till ett barn som skulle på zoo...

Jag har bestämt för mig att man startade djurparker för att kunna bevara utrotningshotade djur en gång i tiden. För att få ihop tillräckligt med pengar till organisationen att ta hand om dessa utrotningshotade djur så lät man människor få titta på dem, mot betalning.

Av de djur jag såg idag fann jag endast två utrotningshotade arter representerade.
Två stycken av... väldigt många... De allra flesta av djuren jag såg i djurparken är INTE utrotningshotade.

Det gjorde så ONT i mitt hjärta när jag såg de oetiska inhägnadena där djuren inte kunde välja avskildhet från människor utan tvingades till att hela tiden se, höra och låta sig beskådas av folk. Burar och akvarium som gav mig klaustrofobiska känningar av bara tanken på att behöva tillbringa livet där i....

Jag blev väldigt upprörd och mycket illa till mods av att se hur djuren har det i en stor, populär djurpark i Sverige. Det var många år sedan jag gick på zoo senast och ett år valde jag att inte ta emot julklappen från min tidigare arbetsplats, för den bestod av fribiljetter in till ortens djurpark.

OBS!
Jag vill uppmana alla människor som vill engagera sig i arternas överlevnad att stödja organisationer som t. ex Världsnaturfonden och liknande (finns även organisationer som jobbar för just svenska arter och raser) istället för att titta på djuren på zoo. Det är enligt min mening inte etiskt försvarbart att hålla djur i fångenskap under de förhållanden som råder i djurparker! Mitt samvete tillåter inte fler besök på zoo. Inte under de omständigheter jag upplevde nu i helgen och som jag har upplevt vid alla mina tidigare besök i olika parker...

Våga vägra oetisk djurhållning!!!

Kommentarer

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-08-27 19:36:55

Jag känner likadant inför cirkusbesök. Det känns inte bra att se hur djur dresseras till att utföra konster inför publik.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-08-27 20:57:29

Jämtlandstösen: Håller med! Speciellt vad gäller cirkusar som bär med sig en respektlöshet mot djurlivet och använder otrevliga dresseringsmetoder...! Man får välja cirkus med omsorg...

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-08-28 13:12:10

Vad tycker frun om MG då? ;0)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-08-28 19:46:31

Tarmluddet: Frun och frun... Här finns ingen sådan, så jag svarar istället... ;-)
MG är en fantastisk förebild som jag återkom till i tanken om och om igen under helgens ovanstående besök. Jag berättade för mitt sällskap om MG och hur många andra ställen har att lära av MG vad gäller respekt för djurens rättighet att dra sig undan och slippa mänsklig kontakt. På MG kan djuren välja själva om de vill se/höra människor och de kan leva ett liv som påminner mkt om det i frihet. Tänk om alla hade det så...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-08-28 22:27:27

MG? Nåt man missat?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-08-29 11:03:09

Eva: internt... ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-08-29 12:33:31

Aha. trodde det var nåt nytt ställe som jag totalt missat!

Postat av: Johan

Publicerad 2007-10-23 17:17:21

Vilken djurpark var du på då?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela