Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Varför blyg?

Publicerad 2007-08-23 00:29:18 i Allmänt,

Klart att man kan fråga sig vem det är som envisas med att var aså blyg på bloggen... Det är inte så att jag är ljusskygg på något sätt, det är bara det att jag vill vara utan ansikte för en gångs skull. Några personer vet precis vem jag är, andra tror sig veta vem jag är och en del känner mig, men vet inte att det är jag som skriver här....

Att finnas till utan att bära titel, att ha kontakt med människor som egentligen inte vet vem jag är, vad jag gör, hur jag ser ut känns så befriande.

Jag är ganska trött på att uppleva att människor vänder kappan efter vinden beroende på vad de vet om mig.
Jag är ganska trött på att ena dagen bli behandlad som luft och mindre värd än... skräp, för att andra dagen bli behandlad som en drottning bara för att personen i fråga har fått veta mer om mig och mitt liv.
Jag är ganska trött på att en del människor värderar mig olika, behandlar mig olika beroende på om de tror att jag är lokalvårdare, undersköterska, läkare, doktorand, kock, biskop, bilmekaniker eller kanske guldsmed!

I dagarna har jag upplevt detta så tydligt och jag blir så t r ö t t ! ! !
Det ska inte spela någon roll vad jag gör om dagarna, jag är JAG oavsett och jag vill bli behandlad som den PERSON jag är och INTE utifrån min prestation!!!

Basta!

Kommentarer

Postat av: Jeez

Publicerad 2007-08-23 08:47:43

Jag håller helt med! Det är befriande med människor som ser förbi titlar och roller (eller inte ens så "långt").
Sedan kan man ju vara nyfiken ändå vem någon är och vad denne gör -för det kan ju säga något ytterligare om personen som fördjupar och intresserar.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-08-23 11:19:30

Jeez: Välkommen hit! :-) Jo, jag håller med dig, det kan vara intressant att veta med, men inte alltid och inte i alla sammanhang...

Postat av: Hosanna

Publicerad 2007-08-23 15:20:19

Sant: Det är befriande att få vara mer än en titel eller en samling med begrepp, inte för att gömma sig utan just för att få vara sig själv rakt och ärligt.
Jag skulle kunna komma med en rad sanningar om vem jag är genom att rabbla upp mina yrken (som jag inte arbetar med aktivt nu)och en helt annan bild skulle träda fram, en bild som känns mer fjärran från vem jag egentligen är för inte går det väl att sammanfatta en människa i några få ord eller titlar?

Postat av: aida

Publicerad 2007-08-23 19:05:25

Grejen är nog den att man snabbt, och fel, tror att blyg är lika med mäkig. Den som har följt denna blogg ett tag kan med råge skriva under på att detta verkligen inte är fallet. Fram för fler Blyger! Blygrar?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-08-25 16:06:40

Hosanna: Välkommen hit! Så sant, så sant!!!
Aida: En Blyger, fler blygrar...?! :-D

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-08-27 16:56:33

Det är samma fenomen som att man inte vet hur man ska prata med ett spädbarn om man inte vet könet...
I början tänkte jag vara totalt anonym, men jag märkte att det inte funkade. Däremot älskar jag känslan att ingen vet vem jag är när jag kommer utanför den här kommunen... :) Mig stör det inte ett dugg att du är anonym. Fast jag tycker det skulle vara svårt att låta bli att avslöja yrket t.ex. det är så mycket som hör ihop med vad man gör. Erfarenheter och åsikter och vad som är aktuellt i huvudet på en.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-08-27 21:05:25

Bloggblad: Precis!! Tänk så obekväma en del känner sig när de inte vet könet på barn, de vet inte hur de ska förhålla sig...
Kul att höra att du inte "stör" dig på min anonymitet! :-)

Postat av: Monica

Publicerad 2007-09-01 14:58:40

Ja, visst är det tröttsamt med personer som inte kan hålla en konversation vid liv utan att först fråga - vad jobbar du med då?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-01 18:09:00

Monica: Jo, jag känner att jag är mer än det jag GÖR och att en del jag möter inte kan ta sig förbi det jag GÖR om de får veta det innan de lärt känna mig lite först...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela