Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Vad betyder det?

Publicerad 2007-02-23 11:47:57 i Allmänt,

Vad betyder dessa uppmaningar?

(Matt. 6:16-18)
"När ni fastar, se då inte dystra ut som hycklarna,
som vanställer sitt utseende för att människorna skall se
att de fastar. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön.
Nej, när du fastar, smörj in ditt hår och tvätta ditt ansikte,
så att inte människorna ser att du fastar, utan bara
din fader i det fördolda
. Då skall din fader,
som ser i det fördolda, belöna dig."


påminner mig om

(Matt. 6:5-13)
"När ni ber ska ni inte göra som hycklarna.
De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen
för att människorna ska se dem.
Sannerligen, de har redan fått ut sin lön.
Nej, när du ber, gå då in i din kammare,
stäng dörren och be sedan till din fader
som är i det fördolda
. Då ska din fader,
som ser i det fördolda, belöna dig.
Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna;
de tror att de ska bli bönhörda för de många ordens skull. Gör inte som de,
ty er fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett honom om det.
Så ska ni be:
Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske,
på jorden så som i himlen.
Ge oss idag vårt bröd för dagen som kommer.
Och  förlåt oss våra skulder,
liksom vi har förlåtit dem som står
i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda."

och

(Matt. 6:19-21)
"Samla inte skatter  här på jorden, där mal och mask förstör
och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör
och inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
Ty där din skatt är,
där kommer också ditt hjärta att vara."

och framförallt

(Matt. 6:1-4)
Var noga med att inte utföra era fromma gärningar i människornas åsyn,
för att de ska lägga märke till er.
Annars har ni ingen lön att vänta hos er fader i himlen.
När du ger allmosor,
låt då inte stöta basun för dig,
som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna
för att människorna ska prisa dem.
Sannerligen, de har redan fått ut sin lön.
Nej, när du ger allmosor, låt då inte den vänstra handen veta
vad den högra gör.
Ge din allmosa i det fördolda.
Då ska din fader, som ser i det fördolda, belöna dig."

Vad betyder dessa uppmaningar för oss idag?

Ger vi allmosor och hjälp i det fördolda, utan att förvänta oss cred?
Ber vi i avskildhet, utan att visa omgivningen?
Döljer vi för omgivningen att vi fastar? Ser vi det som något som bara angår oss själv a och Gud? Vad har vi, förresten, för intention med fastan?
Att frigöra tid till kontemplation och samtal med Gud, frigöra tid, hjälp och pengar till nödställda medmänniskor?

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-02-23 12:46:05

Allt behöver man inte dölja tycker jag. Visst, det är mellan mig och Gud men jag tycker att medmänniskorna är en del av detta. Instängd på min kammare, bara jag och Gud, är en del, sen tycker jag att den andra delen handlar om hur vi förmedlar budskapet till varandra. Tar del av varandras erfarenher samt kanske lär av varandra. Ibland kan vi bli främmande för varandra om vi inte delar med oss, det handlar om att hitta en balans, tycker jag.

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-02-24 15:10:20

Egentligen kan jag ju inte svara på hur/om jag fastar, ber, skänker saker, för om jag ber, fastar och ger allmosor gör jag ju de tinte längre i det fördolda om jag svarar här...

MEN

Jag svarar ändå :-)

För det mesta er jag för mig själv men det är ju svårt att be utan att andra gör det när jag är i kyrkan eller på bönegruppen. Enda gången jag berättar att jag gett pengar till något är till jul när jag brukar utmana folk att ge pengar.

För mig handlar bibelställena om att det är själva handlingen och våra intentioner med dem som är det viktia. Inta att vi skryter för andra om hur "duktiga" vi ä som minskan ber hundrafemtioelva gånger om dagen och som alltid ger dubbla månadslöner till Rädda Barnen. Då blir bönen och välgörenheten bara ett sätt att framhålla oss själva, inte ett sätt att ha kontakt med Gud och att hjälpa andra.

Mycket blir det...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-02-24 21:36:33

Eva, Veronica: Tack för era tankar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela