Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Organdonation

Publicerad 2007-01-24 19:41:43 i Allmänt,

Sverige, världens mest sekulariserade land, är även sämst i hela Västeuropa på att donera organ, rapporterar Nyheterna på TV4 idag.

Hmm... Det här tycker jag klingar dåligt med vad Humanisternas Christer Sturmark hävdar i sin bok Tro och vetande... Enligt Sturmark (som arbetar FÖR ett sekulariserat samhälle och MOT allt vad religion heter) så skulle mängden organdonatorer öka om Sverige blev mer sekulariserat, alltså, om vi skulle gå mot ett religionsvacuum.

Jag tycker det verkar som att Sturmark inte har nog på fötter med ett sådant uttalande om man tittar på det faktum att Sverige är det mest sekulariserade landet, samtidigt som vi är sämst i hela Västeuropa på att donera organ... Hur funkar det?

Gå in på den här sidan och läs, fundera och ta ställning och anmäl ditt ställningstagande till donationsregistret. Oavsett vad du bestämmer dig för så kommer det att vara till hjälp för efterlevande som då slipper ta ställning, i fall du skulle förolyckas.

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-01-24 19:58:11

Jag har meddelat mina anhöriga att vad som helst som kan vara till nån nytta för nån, får plockas bort.
Men jag hoppas förstås att det får sitta kvar ett tag till.... i alla fall så länge jag lever :)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-24 20:11:52

Bloggblad: Jo, jag hoppas verkligen att du får behålla dina organ länge till! Men det är bra att du berättat för dina nära hur du känner. Det har även jag gjort. Men det är klart, sådant kan falla i glömska, så jag har även anmält mig till donationsregistret, så det finns registrerat även där.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-24 21:58:37

Hm, jag har inte tagit ställning än. Kanske dags!! Men du Blyger: har även du tagit dig en paus? Och jag börjar hålla med din ang. böcker som man kanske inte vill spara! Trista deckare eller nåt sånt!!!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-24 22:07:06

Eva: helt korrekt uppfattat. Pauser gör livet lite mysigare... ;-) Jo, jag förstår dig, ang böcker... Du vet ju vad man kan göra... Men först får du härda ut och rida ut stormen (läs:boken) innan åtgärder kan vidtagas...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-24 22:09:34

Ja det är väl tvunget!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-24 22:13:04

Säger bara en sak: Valborgsmässoafton...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-24 23:12:07

Hahahaha. Kan bli ett gäng!

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-01-25 15:54:02

Hädare!! =) Bränna böcker! Är det vad ni insinuerar? De är ju bäbisar som ska vårdas ömt. De kan ju inte rå för vilka som är deras föräldrar (läs: författare). Jaja, jag säger inget mer än att om jag ser er bränna någon bok av Margit Sandemo då blir jag inte nådig.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-25 16:08:32

Ojojojojoj..... Nu får jag det hett om öronen, IGEN!!!! Jämt, jämt, jämt hamnar jag i hetluften när det gäller böcker!!! Jag som inte ens har vågat/velat skriva en enda ynklig anteckning i en enda bok tidigare i mitt liv!!!(Det är sant!) ;-)

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-01-25 16:11:11

Skulle kunna donera min hjärna till Sturmark-men han vill nog inte ha den eftersom den är överfylld av det han kallar vidskepelse, suck.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-25 16:28:55

Madicken: haha! Ja, han är nog inte intresserad, tyvärr... Men det var ju storsint av dig att erbjuda...

Postat av: Ida

Publicerad 2007-01-26 11:47:27

Bränner du böcker??? Och dig har jag förbarmat mig över på tågresan! Hur kan du bara göra så? Jag ska ta mig en ordentlig funderare på hur du och jag ska ha det i framtiden....;)

Postat av: Ida

Publicerad 2007-01-26 11:50:08

Förresten ska jag donera min kropp till Viggo Mortensen. Tänkte vara lite radikal och genomföra donationen när jag fortfarande lever. Ett smart drag av mig tänkte jag, men för allas bästa tänker jag donera allt i ett sammanhängande stycke.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-26 13:44:31

Ida: Hmm... Jag har redan fått straff nog för min ENGÅNGSFÖRETEELSE SOM ALDRIG, VARKEN FÖRR ELLER SENARE, KOMMER ATT INTRÄFFA IGEN!!!!!!!! Jag ska förklara omständigheterna närmare vid tillfälle och då kommer du att förstå mig till punkt och pricka och du kommer gråta medlidsamt när du hör min djupt smärtfyllda historia! Förresten, välkommen hit, kära du! ;-)

Ang Viggo... Vilken idé! Lycka till! Jag tror att han kommer att bli överraskad när du dyker upp i brevlådan! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela