Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Taizé

Publicerad 2007-01-28 20:03:55 i Allmänt,

"Där barmhärtighet och kärlek bor, där är också Gud, där är också Gud."

Det här är texten till en av kvällens Taizésånger.

Tänk er en mörk, kall kväll i ett gnistrande snölandskap, där snöflingorna dansar i vinden och människor samlas, rödrosiga av kylan, i en varm och inbjudande kyrka. Kyrkvärdar med mjuka leenden hälsar välkommen och delar ut sånghäften. Kyrkorummet i sig hälsar välkommen och omsluter oss genom de många levande ljusen som finns runt om hela rummet.  Människorna som möts i denna kyrka är mellan några veckor till nästan hundra år gamla.

I den här miljön är det lätt att landa. Slappna av och släppa vardagens tyngder. Bara vara. Vila. Tanka kraft. Bli ett med sångerna.


Där barmhärtighet och kärlek bor,
där är också Gud.

Där är också Gud.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-28 20:29:55

Så du for iväg på mässa ikväll? Just nu känns detta långt borta för mig, men det kommer åter, på ett eller annat sätt. Det vet jag!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-28 20:44:04

Eva: "Allt har sin tid..." och ibland är det ökentid... Kram!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-28 20:44:11

Eva: "Allt har sin tid..." och ibland är det ökentid... Kram!

Postat av: Eva

Publicerad 2007-01-28 20:58:04

Yes, precis vad jag tänkt de senaste dagarna. Ökenpärlan kommer till sin rätt just nu.

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-01-29 19:49:03

Låter fint! Man behöver ett andrum...någonstans att bara få vara, utan att behöva tänka på alla bekymmer. Skulle behöva ett pronto vid närmare eftertanke =)

Postat av: ataxia

Publicerad 2007-01-29 20:05:43

Tusen tack för dina kommentarer! Jag har i några dagar nu haft ett intressant samtal med kyrksyster i frågan, tuff och intelligent kvinna det där, och just Job har vi tröskat igenom rätt ordentligt, så det går jag inte in på nu. Men titta här:

http://blogg.aftonbladet.se/312/perma/246572

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-29 23:04:58

Tarmluddet: Hoppas och önskar att du ska få finna ditt andrum! Kram!

Ataxia: Hej! Och välkommen hit! Vad glad jag blir för din kommentar!! Jag visste ju inte hur de skulle landa hos dig, men skrev det som dök upp i huvudet och hoppades att det kunde vara till användning...

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-01-31 16:28:41

Jaaaadå! Det kan jag tänka mig, för såna går jag ofta på!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-01-31 23:15:08

Bloggblad: är de uppskattade av många i församlingen/-arna? Jag har tidigare haft uppfattningen att dessa mässor är något som lockar många yngre, men på den ort jag bor nu är det verkligen blandade åldrar... Har även sett att dessa mässor firas djupt inne i de stora norrländska skogarna i små församlingar där medelåldern är (som det brukar i norrlands inlands glesbygd)ganska hög.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela