Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

chefskap

Publicerad 2007-06-20 21:26:01 i Allmänt,

Kommunikation!!!
Härligt!

Nu är jag här igen, om än något sporadiskt... Jag ska försöka att skriva så ofta jag har möjlighet de närmsta veckorna, innan jag simmar ur bild och beger mig till Avkroken...

Jag lever ett ganska intensivt liv just nu. Får lov att prioritera och fundera på vad som måste, borde och vilje göras. Det blir ett antal måsten, eventuellt något borde och sällan några vilje. Så är det just nu och det är helt ok. Det är självvalt. Eller...nja...jag tror nog att Gud har ett och annat med i spelet med, om jag inte har missförstått det hela... Nåja, det ska tydligen komma dagar av vila i slutet av denna sommar... Eller kanske t.o.m. innan dess...

Jag har funderat på en sak.
Jag har haft ganska många olika chefer. Nu ikväll har jag funderat på hur de har varit som chefer och hur seriösa och professionella de varit. Jag inser att jag verkligen har varit välsignad med otroligt professionella, kloka och mycket seriösa chefer som varit otroligt goda förebilder på alla plan. Det är helt otroligt att jag har fått så fina förebilder under ett antal år! Jag är så tacksam för det!!! Det har gett mig en bra grund till hur jag ser på vad en chef ska vara, hur denna ska uppföra sig och agera i olika lägen.

Just nu upplever jag en i mina ögon olämplig arbetsledare. Sedan jag började tänka på mina gamla chefer blir jag rent mörkrädd när jag jämför med chefen jag numera ska arbeta med. Helt otroligt vilken skillnad.

Så, nu tänkte jag ge några tips till dem av er som har en ledande funktion i arbetet:

1. Var seriös när det gäller sekretess.
Tänk även på att saker som INTE ligger under sekretess inte automatiskt är saker som man ska prata om hur som helst. Ha respekt för att olika människor har olika integritet och låt var och en själv avgöra vad som är ok att andra vet om en. Med andra ord: Låt alla tala för sig själv. (det rådet gäller alla människor, oavsett yrkesområde och även i fritidssammanhang!). Om du visar dina medarbetare denna respekt föregår du med gott exempel, vilket kommer att sprida sig och ge ringar på vattnet bland medarbetarna.

2. Tänk efter i vilka forum det passar att ta upp olika saker. Det är inte ok att diskutera personalfrågor på café. Det är inte ok att bre ut hela den svåra arbetssituationen över hela väntrummet på vårdcentralen. Det är inte ok att tala illa om medarbetare inför människor som inte har med saken att göra.

3. Det är inte ok att utöva härskartekniker av varierande sort.

4. Det är inte ok att klaga över den fruktansvärda arbetssituationen dagarna i ända till varenda kotte och samtidigt tillbringa x antal minuter per dag med att fika bort arbetstiden, surfa på nätet i privata syften etc....

5. Försök att delegera arbetsuppgifter till personalen, våga lita på dem och ge dem möjlighet att växa och utvecklas.

Jag kanske återkommer med fler åsikter, men just nu är jag nöjd...

Jag vill bara avsluta med att säga att det verkligen finns helt fantastiska förebilder inom vården. Otroligt seriösa arbetsledare som verkligen är..... Så professionella som jag aldrig mött i andra sammanhang!

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-06-21 23:14:07

Om din chef föranlett dig att skriva alla dessa tips... jag ryser...
Jag har haft väldigt många olika rektorer - jag flyttar ju runt beroende på var det finns elever som behöver sv2 - och tycker det är intressant att det finns så många stilar... Jag jobbar ju väldigt självständigt med mina uppgifter, så jag är inte så beroende av cheferna i det dagliga, som när jag hade klass.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-06-22 00:03:40

Håller med, låter inte som någon bra chef!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-06-22 11:30:30

Bloggblad: Ja, nog finns det många olika stilar... Men något som jag kan tycka ska ingå i "stilarna" är en förmåga att vara professionell. På något vis kan jag tycka att det ska vara ett krav... Men jag vet inte... jag kanske är lite petig...? ;-)
Eva: Som sagt....Man har ju olika referenser och preferenser... jag föredrar ledare som kanske INTE behöver tipsen jag skrivit...

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-06-24 20:21:58

Kan lägga till att cheferna/rektorerna ska vara närvarande på arbetsplatsen och att de måste ikludera sina anställda (lärarna) i förändringsarbetet och inte presentera förändringarna på en kaffe rast sista dagen innan man går på föräldraledighet...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-06-25 11:09:49

Veronica: Ja, det är också ett bra tips!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela