Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Vägsaltseländeselände

Publicerad 2007-03-04 11:45:19 i Allmänt,

Något som jag verkligen kan bli upprörd över är VÄGSALT.
Det är inte så att jag tycker att det ska förbjudas i alla lägen, nej, ibland kan det behövas.
Men det jag motsätter mig är detta utspridda MISSBRUK av salt!!!!
Jag HATAR detta salt!

Alltså, jag bor på en ort där man missbrukar vägsalt. Å det grövsta. Jag tror att Vägverket i södra delen av Sverige skulle behöva gå en kurs för att lära sig att se skillnad på snö och is. Se skillnad på när man ska PLOGA, SANDA eller SANDA MED SALT.

Om det är vanligt vinterväglag, med vanlig snö: ploga
Om det är vanligt vinterväglag, med en del snö och mildare väder på väg: ploga inte, låt snön finnas kvar för att undvika halka
Om det är isigt och plusgrader: sanda
Om det är superisigt och minusgrader: sanda med salt-sandblandning

På den ort där jag numera bor finns det bara EN variant, oavsett väglag, temperatur och väderprognos: sanda med salt-sandblandning.

Men så händigt då! Salt som vapen mot ALLT. Låter väl fiffigt! Eller? Ungefär lika klyftigt som att äta antibiotika vid förkylning.... typ...

Alla fordon rostar 50 gånger fortare än i Norrland. Skor och golv blir förstörda av saltfläckar och väglaget är ofta katastrofalt, med saltblandad snö som är JÄTTEHAL!!!!

Inte undra på att det sker många olyckor... Men ju fler olyckor, ju mer salt vräker de ut....och ännu halare blir det..." -The more the merrier"?

Vanlig snö, utan salt, är kärv och trafikvänlig, så länge den inte blir FÖR kall. är det närmare -25-30 så kan man råka ut för köldhalka, så ta det lugnt då!
Snö med salt på är IDIOTISKT FARLIGT HAL!!!!!!!!!
Om man är van bågge varianterna av snö så märker man skillnaden! Jag lovar!!!

Jag har alltså åkt bil, buss och cykel i saltsnö hela vintern nu. Katastrof. Här saltar de uppepå ett tjockt lager kall snö, istället för att ploga. Det betyder att man får cykla i ett tjockt lager av något som mest påminner om glass, eller sorbet. Geggigt och väldigt, väldigt halt.

Och cykeln rostar.
Den mängd rost som jag lyckats få på den nya cykelkedjan på några månader på denna ort lyckades jag inte med på 13 år med min gamla cykel i Norrland...

Jag HATAR vägsalt som missbrukas!

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2007-03-04 12:59:30

Ja nu är jag van vid de norrländska vägarna så jag kan inte uttala mig om hur det är att vistas på saltade vägar. Däremot har jag sett saltets framfart på bilar, i form av rost, inte ett dugg kul.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-04 13:21:19

Eva:Om du vill testa hur jag har det: Köp många liter glass och tippa ut över en väg, sätt dig på cykeln och försök ta dig fram på vägen, genom glassen.... Lycka till! ;-)

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-03-04 14:10:55

Hm, då MÅSTE jag verkligen ha hjälm!! ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-03-04 14:11:56

Var det jag som sa!

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-03-04 16:24:03

Kloka ord...du har koll på läget, och jag håller med dig; att flytta från osaltade Norrland till saltets Mekka i söder är inte kul. Du borde bli vägverksminister! Ska ringa Fredrik på en gång! Känner honom MYCKET väl...vi delar samma barnflicka.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-04 17:27:52

Eva: Hjälm, pungskydd, tandskydd, armbågs- och knäskydd, skyddväst.... ta på dig todos!

Luddet: Jo, vägverksminister skulle nog passa mig bra... Men frågan är om jag har tillräckligt blått blod för att passa in i Fredriks stall... Du, Luddet, bara en fråga: Hur definierar du "barnflicka"? ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-03-04 18:32:30

Todos??

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-03-04 18:50:55

Todos är spanska för "allt"

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-03-06 16:38:38

Barnflicka...hur jag definierar det...om det tvistar de lärde...hehe..vi kan säga så här; inga kommentarer =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela