Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Separationer kan göra en människa sentimental...

Publicerad 2007-05-09 21:38:21 i Allmänt,

Separationer är en del av livet.

De kan kännas olika.

 

En del människor gör man sällskap med

under längre delar av livsstigen,

andra delar man stig med under kortare sträcka.

 

En del människor kan man dela stig med under lång tid

utan att man binder särskilt starka band till varandra.

Andra fastnar i hjärtat redan första gången man ses.

Det finns människor som går på en annan, parallell, stig,

som  finns lite i periferin.

En del av dessa människor är sådana som fastnat i hjärtat

och som betyder mycket trots att man inte ses så ofta,

eller egentligen inte känner varandra så väl.

 

I mitt liv finns det en människa som går på en egen stig,

men som korsar min livsstig lite titt som tätt.

Det påminner mig om att våra stigar går så nära varandra

att om vi skulle behöva så är det bara att ropa,

så hoppar den andre in på den behövandes stig.

Den här människan med dess stig som korsar min då och då

påminner mig om att det alltid finns någon där, inte alls så långt borta.

Lyssnande öron, varm hand att hålla, trygga ögon.

Finns nära.

Bara ett skutt bort. Ett skutt från en parallell stig.

 

Nu ska den här människan flytta.

Till ett annat land.

Det är inte för evigt,

men det är under en viktig del av mitt liv.

Under en period av livet då det varit tryggt att veta om

att den här människan kommer att korsa min väg emellanåt.

Nu skiljs våra vägar åt, rent geografiskt i alla fall,

och jag vet att våra stigar inte kommer att mötas på lång tid.

 

Jag är välkommen att hälsa på i Det Nya Landet

och ska försöka planera in det under nästa vår,

om det är möjligt.

Den här människan ser framför sig att våra vägar kommer

att mötas igen.

Vi ska dela stig och bli kollegor i framtiden.

Kanske blir det så.

 

Olika separationer är olika känslosamma

och ibland blir jag överraskad över mina egna reaktioner,

både de som uteblir och de som överrumplar mig med sin kraft.

 

Den här separationen gör ont, men TACK Gud för gåvan jag fått

att få lära känna henne!

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-05-10 19:12:22

Eftersom du citerar sångtexter, kan jag lägga till: Mötas och skiljas är hoppets sång...

För mig som flyttat så oerhört mycket ända sen barndomen har livet bestått till stor del av just detta, och jag har tyvärr förhärdats en del... Tur ändå att ni inte skiljs av annat är avstånd.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-05-10 19:51:17

Ja tyvärr är livet fullt av avsked. Även om det känns jobbigt i stunden och kanske lång tid därefter så är det bara att inse, detta är livet.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-05-10 21:40:45

Men jag vet....det kan vara en stor sorg i hjärtat och det gör ont!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-10 21:51:18

Bloggblad: Tack för texten! Jo, det är lätt att förhärdas... Men jag är nog lite så att jag tycker om att KÄNNA, både sorg, glädje, längtan, ånger, ilska, lycka... Tycker om pendeln, även om det kan vara SÅ slitsamt och jobbigt.

Eva: Så sant, så sant. Man får tillåta det att göra ont, helt enkelt, så läker det ut så småningom.

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-05-10 22:08:24

Jag ler... för känslopendlare är jag också, men just att ta farväl av en plats eller person har jag vant mig vid. Men i övrigt "känner" jag mer än vad som är nyttigt. Och för ofta...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-11 10:31:29

Bloggblad: Då finns det hopp även för mig då, kanske...? ;-) Eller, ja, det vet jag ju egentligen att det faktiskt gör, för det är inte alls lika laddat mer uppbrott och avsked nu som då jag var barn och tonåring.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela