Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Ta hand om gåvan vi fått!

Publicerad 2007-05-16 20:43:30 i Allmänt,

Här kommer lite enkla tips för att ta hand om skapelsen som vi ju faktiskt har ett gemensamt ansvar för:

 

För att spendera pengar på ett mer klimateffektivt sätt är några allmänna råd:

- Ät mindre kött och fisk och istället mer vegetariskt
- Ät mer av säsongens grönsaker och mindre växthusodlade varor
- Välj närodlad och närproducerad mat framför importerad
- Välj ekologiskt odlade och producerade varor
- Avstå så långt som möjligt helt från flyg och kör mindre bil
- Åk kollektivt eller gå med i en bilpool
- Hellre reparera, återanvända och hyra än köpa nytt
- Välj miljömärkta varor och tjänster
- Var sparsam med el och varmvatten


från www.svt.se/vadretsmakter

Kommentarer

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-05-17 00:12:25

Den sistnämda punkten utför jag exemplariskt måste jag säga. Särskilt som att jag bara har varmvatten för 5 min åt gången så blir det heeeemskt korta duschar ;=) Sedan tycker jag inte om flygfän så jag håller mig från att tända så många lampor runt förnstren då det är mörkt ute denna årstid. De gillar ju ljus de små rackarna. Nej, tacka vet jag sterinljus, men det bidrar väl säkert till klimathotet de också. Vad gör inte det?

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-17 16:00:41

Tarmluddet: Finemang! Jobba på! ( det finns många punkter att titta på...)

Postat av: Veronica

Publicerad 2007-05-17 19:35:14

Det är den sista jag får störst problem med, ääälskar att duscha varmt... och länge...

Postat av: Eva

Publicerad 2007-05-17 20:39:47

Återanvända är vi bra på. Nästan hela vår tillbyggnad är återvinningsmaterial. Köpa nytt - blir inte så mkt av den varan, kanske dels p g a ekonomiska skäl. Varmvatten har jag svårt att spara på i värktider.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-17 20:40:20

Veronica: jag med... tyvärr...

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-05-17 22:12:59

Eva: ditt meddelande hade inte kommit in när jag kommenterade Veronica. Men ni kompenserar nog det där varmvattnet på annat sätt...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela