Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Astrid Lindgren

Publicerad 2007-11-15 11:26:25 i Allmänt,

Eva har skrivit på sin blogg på op.se om sin Astrid Lindgren-favorit.
Jag blev inspirerad och tänkte att jag också ska skriva lite kort om min favorit.

Någon jag har återkommit till genom åren är Ronja Rövardotter.
Oj, vad jag levde mig in i hennes liv! Jag beundrade hennes orädda förhållningssätt till livet.
Jag längtade efter att få uppleva en Lovis. Ville få bli sjungen till sömns av tonerna till Vargsången.
Jag kände igen min egen pappa i Mattis och jag led med Mattis så som jag led med min pappa när han sörjde min farfar.

Ronjas uppväxt i skogen, med djur och med många vuxna människor (men desto färre barn) påminner lite om min egen barndom. Jag var kanske inte riktigt lika frimodig och orädd som Ronja dock... Hade jag mött vildvittror eller rumpnissar så hade jag nog lagt benen på ryggen och sprungit hem...

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-11-15 12:47:11

Skogen var jag rädd för som barn - jag växte upp mitt i olika asfaltmiljöer och var säker på att man kunde försvinna i skogen.... och alla läbbiga kryp och sanka hål där man kunde gå ner sig.... hu.

Eftersom vi flyttade så mycket och allt var så annorlunda från år till år, så var Annika min favorit. Hon hade det tryggt och lugnt - precis som jag skulle ha velat ha det.

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-11-15 16:13:54

Jag som bor i huvudpersonens hemstad kan bli lite trött på allt omkring Astrid - men visst tycker jag hon är en fantastisk författare med insikt i barns tankar och känslor. Min barndoms favorit är Pippi, en rebell som jag själv, haha.

Postat av: Eva

Publicerad 2007-11-15 20:20:39

Ja du har ju läst vilken min förebild var. Ronja låter kanske inte som en Blyger, men jag förstår hur du menar :-)

Postat av: Jämtlandstösen

Publicerad 2007-11-16 19:30:20

Egentligen har jag ingen riktig favoritkaraktär av Astrid, gillar dem lika mycket, Astrid var fantastisk som författare, en sån barnboksförfattare kommer det dröja länge innan vi får igen ( även om det finns många bra, nyskrivna barnböcker också)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-11-16 22:30:07

Bloggblad: För mig är det lite tvärtom; jag är mer rädd för kryp som vuxen än vad jag var som liten...

Madicken: Jag förstår att det kan bli lite too much av AL i dina hemtrakter... Pippi är en förebild för många. :-)

Eva: Det har du så rätt i, att Ronja inte är nån blyger! :-)Blyger är kanske inte heller nån blyger. ;-)

Jämtlandstösen:Ja, nog var hon fantastisk på att skriva, för människor i alla storlekar. :-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-11-16 22:45:50

You name it!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela