Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

De sju dygderna

Publicerad 2007-10-06 11:07:40 i Allmänt,

Jag har en fråga till alla bloggläsare som har koll på de sju heliga dygderna.

Det här är något jag borde veta, men det gör jag inte. Har försökt söka information både via nätet, uppslagsverk, kristna frågesidor, etc. och jag har fått olika svar... Det jag funderar på är vilka de sju dygderna är. Enligt en del är det de fyra kardinaldygderna plus de tre teologiska dygderna man menar:

klokhet
rättrådighet
tapperhet
måttfullhet
tro
hopp
kärlek

Samtidigt finns det andra uppgifter om att det man menar med de sju dygderna är de som står i motsats till de sju huvudsynderna (som lite slarvigt kallas dödsdynderna), alltså:

ödmjukhet
öppenhet
dygd (är "dygd" en dygd??)
medmänsklighet
avhållsamhet
tålamod
flit

De ovanstående stämmer bra in som motpoler till huvudsynderna, men...

Hur är det egentligen?

Kommentarer

Postat av: aida

Publicerad 2007-10-06 11:39:00

med tanke på den anstormning det är på din kommentarslista, anar jag att vi av dagens generation inte är riktigt hemma bland de dygdiga, vi har fullt upp att undvika dödssynderna.

Postat av: aida

Publicerad 2007-10-06 11:39:32

Jag menar, vi är mest uppfostrade i vad vi inte får göra!!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-06 12:17:28

aida: Ja...jo... det kanske är så... Vi får väl lyfta dygderna lite mer, sätta dem i fokus istället för det vi INTE ska göra...
(sen vill jag bara säga att jag nyss la ut det här inlägget, några minuter innan du kommenterade, så det kan ju hända att fler kommenterar, när de väl har hunnit läsa... ;-)

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-06 15:01:30

" I klassisk grek. filosofi räknade man i allm.het med fyra kardinaldygder. Vishet, rättrådighet,mod, måttlighet. Dessa fyra egenskaper har även i kristen trad. ofta uppfattats som kardinaldygder. Därutöver har kristna etiker menat att det finns tre särskilda teologiska dygder; tro, hopp och kärlek. I kristen och humanistisk trad. har man omvänt också talat om sju övergripande laster, dvs karaktärsegenskaper som är klandervärda därför att de disponerar människan att utföra orätta handlingar. dessa egenskaper är; högmod, avund, vrede, lättja, girighet, glupskhet och vällust." Teologisk etik, Bexell & Grenholm, sid. 135.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-06 17:38:58

Eva: Tack! Tänk, att det skulle vara det HÄR forumet som skulle ge svar....!!!

Postat av: Eva

Publicerad 2007-10-06 18:19:54

Hahaha, ja du, där man minst anar....

Postat av: aida

Publicerad 2007-10-06 18:30:00

Menar du att man behöver fler minuter på sig? Jag förstår inte. ÄR jag den enda som sitter som klistrad vid din blogg? Nej det kan jag inte gå med på.;)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-06 19:12:12

Eva: Ja, verkligen!
Adia: Kan faktiskt vara så att du är den enda....

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-10-06 19:12:36

Eva: Ja, verkligen!
Adia: Kan faktiskt vara så att du är den enda....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela